samenwerking zijn bekend: behoud van zelfstandigheid, en samenwerking mag geen beletsel vormen voor behoud of ontwikkeling van eigen beleid. Met die kaders zijn wij aan de slag gegaan bij de verdere uitwerking. Naast kaderstelling en controle kunt u met uw budgetbevoegdheid in belangrijke mate storing geven aan het proces. 5.2 Controle op de juiste koers Met de vaststelling van de implementatieplannen van de verschillende taakvelden hebben wij een belangrijke stap gezet in concretisering van de samenwerking op organisatorisch gebied tossen de vier Middelsee Gemeenten. Voor ons is dit ook een goed moment om dit met de raad af te stemmen, niettegenstaande uw besluit van april 2009. Intassen hebben een nieuw raad en een nieuw college hun intrede gedaan met andere bestuurders en mogelijk andere opvattingen. In de afgelopen tijd is er toch wel wat 'ruis' op de lijn ontstaan als het gaat om standpunten van de verschillende raden over de samenwerking, zie ookparagraaf 6.1. De colleges van B&W hebben op 11 mei 2010 afgesproken dat zij gelijktijdig de raden in het najaar van 2010 voorstellen zullen doen waarin het voorafgaande is verwerkt, maar waarbij ook in algemene zin aan de raden wordt gevraagd zich expliciet en in finale zin uit te spreken over de door de colleges voorgestelde koers. Wij willen graag vanuit uw controlerende functie als raad vememen of met de voorgenomen koers wij nog altijd op het juiste spoor zitten, zulks gelet op eerdergenoemde kaders. 5.3 Toestemming voor de 'lichtegemeenschappelijke regeling. Naast een peiling over het volgen van de juiste koers willen wij graag uw toestemming voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling. Een gemeenschappelijke regeling vormt het juridische kader voor onze samenwerking. De formele grondslag voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling is vastgelegd in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Dit artikel bepaalt dat de raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van twee of meer gemeenten afzonderlijk of tezamen, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn, een gemeenschappelijke regeling kunnen treffen ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van die gemeenten. In artikel 2 is vastgelegd dat de colleges en de burgemeesters daartoe niet overgaan dan nadat daarvoor van de raad toestemming is verkregen. De gemeenschappelijke regeling, die de colleges van de vier gemeenten voorstellen, behelst een zgn. 'lichte gemeenschappelijke regeling. Wij verwijzen u naar paragraaf 9. Wij stellen u voor toestemming te geven aan het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling. Daarmee komt het juridisch fundament tot stand dat noodzakelijk is om de uitvoering van taken te voorzien van de vereiste wettelijke grondslag. 5.4 Budgetbevoegdheid Naast de kaderstellende en controlerende rol is er de budgetbevoegdheid van uw raad die de Middelsee samenwerking moet voorzien van de benodigde financiele middelen. In termen van bedragen komen wij daar in paragraaf 8 van deze notitie nog op terug. Tenslotte plaatsen wij nog een algemene opmerking. Los van de formele verdeling van bevoegdheden tossen raad en college hechten wij er aan dat dit proces de brede en onvoorwaardelijke steun van uw raad krijgt. In een politiek klimaat van toenemende decentralisatie van taken naar de gemeenten is het dringend gewenst dat wij in organisatorisch opzicht voldoende toegerust zijn om aan die vraag het hoofd te bieden. In onze opvatting kan dat alleen als wij ons verzekerd weten van de ongeclausuleerde steun van uw raad. Wij vinden dat voor het gehele samenwerkingsproces eerlijk gezegd belangrijker dan die steun te mogen afleiden uit formeel afgebakende bevoegdheden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 13