fte's, zoals dat zich gemanifesteerd heeft bij het opzetten van de implementatieplannen voor de onderdelen Openbare Orde en Veiligheid, Inkoop en Aanbesteding en Control. 8.1 Proceskusten Wij zijn van plan om voor drie taakvelden13 die per 2011 in het matrixmodel georganiseerd worden, het samenwerkingsproces in de opstartfase extern te laten begeleiden. Deze begeleiding richt zich op het organisatorische veranderingstraject: onderlinge samenwerking, competenties, organisatieontwikkeling en (verdere) professionalisering. De kosten (per taakveld te ramen op 5.000,- totaal derhalve 15.000,-) zullen met name in het eerste jaar (2011) worden gemaakt. 8.2 Personele kosten Hieronder verstaan wij reiskosten, kosten voor ontwikkelplannen, opleidingskosten en salariskosten. Medewerkers van alle taakvelden zullen meer reiskosten gaan maken dan nu het geval is. Vanuit de standplaats zullen zij de overige 3 locaties regelmatig bezoeken (dienstreizen). De meerkosten ramen wij op 17.500,— Voor de taakvelden zijn ontwikkelplannen nodig om de juiste man/vrouw op de juiste plek te krijgen i.v.m specialisatie en om de juiste keuzes voor wat betreft opleidingen inzichtelijk te krijgen. De kosten worden geraamd op 16.000,-) Voor (extra) opleidingskosten (geraamd op 6.000,- -) geldt dat deze mede afhangen van vorenbedoelde ontwikkelplannen en keuzes t.a.v. specialisatie. Voor een deel zullen opleidingskosten gedekt kunnen worden uit de reguliere opleidingsbudgetten. Voor wat betreft de salariskosten moet de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden budgettair neutraal verlopen14. Aansturing gebeurt overigens vanuit de bestaande organisatorische setting: er komt dus geen extra coordinerende of leidinggevende laag. Eventuele frictieformatie kan in 2 a 3 jaar geheel worden weggewerkt in samenhang met het natuurlijk verloop in de organisaties. 8.3 Facilitaire kosten (huisvesting en ICT) Het werken in een matrixmodel betekent dat medewerkers op een locatie bij elkaar komen.. Om extra kosten te voorkomen is het uitgangspunt, dat taakvelden daar komen waar ruimte beschikbaar is. Overigens zullen wij de huisvestingsituatie nog onderzoeken, en er op toezien dat er geen lege plekken' in gemeentehuizen ontstaan. Voor de 2 nieuwe formatieplaatsen fimcties (Inkoop en Control) dienen er nieuwe werkplekken gecreeerd te worden 4.600,--). Wij vinden dat medewerkers die voor de vier gemeenten werken, uitgerust moeten worden met een zgn. smartphone met een abonnement voor het mobiele netwerk 1.920,—), zodat mail kan ook "onderweg en elders kan worden ontvangen en verstuurd en de agenda continue gesynchroniseerd kan worden. Overige ICT-kosten zijn of worden meegenomen in het project "Beter!" en zijn als zodanig financieel gedekt. Alleen voor het taakveld Juridische zaken is het nodig om extra licenties aan te schaffen voor een adequate afhandeling van bezwaarschriften 8.000,-) en er zullen diverse digitale formulieren aangepast moeten worden 1.200,—). Resumerend onderdelen 8.1, 8.2 en 8.3 2011 Inc 2011 Str 2012 Inc 2012 Str 2013 Str 13 P&O, Juridische Zaken en Openbare orde en Veiligheid 14 Voor functiewaardering geldt, dat er medio 2011 voor alle vier gemeenten hetzelfde systeem zal zijn. De functies die in het kader van samenwerking worden aangepast, worden in deze harmonisatie meegenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 21