Onze vraag: kan het college ons voor de volgende vergadering een lijst leveren met de subsidies en de bezuinigde bedragen? Pag. 5 besparingen bedrijfsvoering Daar staat dat de extra kosten van Middelsee worden gedekt door vacature ruimte in de begroting. Dat is mooi, maar het roept wel de vraag op of die vacature ruimte er dan vorig jaar ook al niet was. Onze vraag: welke vacatures vervallen en hoeveel geld levert dat op? Wij vinden overigens ook dat de extra kosten van Middelsee niet in de begroting mogen verzinken. Ze moeten als kosten worden opgevoerd en dan kunnen daar aan de andere kant wel besparingen op personeel tegen over staan. Onze vraag: staan de extra kosten van Middelsee in 2011 -60.000 euro - inderdaad als kosten in de begroting? Pag. 10 Burger en Bestuur Wat gaan we daar voor doen in 2011, Middelsee samenwerking Daar staat dat we op 10 taakvelden gaan samenwerken en dat we bij 9 taakvelden gaan samenwerken volgens het matrixmodel. Dat zou mooi zijn, maar dat hebben we op 7 oktober 2010 niet besloten. Er is besloten op 9 taakvelden te gaan samenwerken, waarvan bij 6 volgens het matrixmodel. Dus geen 9 taakvelden volgens het matrixmodel, maar slechts zes. Onze vraag: staat er in de begroting een verouderde versie? Zo ja, waarom is die verouderde versie dan weer zover afgezwaktl Pag. 11 Burger en Bestuur investeringsplan. Daar staan investeringen voor vervanging van tractie en gereedschappen. In 2014 gaat het zelfs om 275.000 euro. Onze vraag: Welke tractie en gereedschap valt onder Burger en Bestuur? Pag. 14 Integrate Veiligheid. Wat mag het kosten? De totale kosten voor Integrale Veiligheid gaan met 60.000 euro omhoog. Dat is plus 12 Onze vraag. Waarom die forse stijging? Kan het niet wat minder? Deze tekst is dus bedoeld om aan te geven wat de wethouder in 2011 wil bereiken bij Verkeer en Vervoer, maar er staat alleen maar een stukje geschiedenis. Er staat niets over 2011. Onze vraag: Hoe is het mogelijk dat een wethouder deze tekst goedkeurt voor opname in de programmabegroting? Pag. 18 Beheer Openbare ruimte, Wat mag het kosten? Voor openbaar groen en openluchtrecreatie gaan we in 2011 70.000 euro meer uitgeven dan in 2009. Pag. 16 Beheer Openbare Ruimte; Wat widen we bereiken in 2011. Verkeer en Vervoer Ik lees even voor wat de wethouder wil bereiken: "De constante aandacht die de gemeenteraad geeft aan het verhogen van de verkeersveiligheid vertaalt zich onder meer in het project Duurzaam Veilig. Voor Hijum is hieraan in 2008 uitwerking gegeven en is in 2009/2010 een plan ontwikkeld voor Aide Leie. De gemeente heeft de leiding in het proces om te komen tot een sluitende aanpak van Permanente Verkeerseducatie (PVE) op lokaal niveau. De gemeente neemt hierin dee! aan het project minder dan 25% verkeersslachtoffers (initiatief Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland en lopend tot 2010). DoeI is het aantal doden en (ziekenhuis-)gewonden in het Friese verkeer terug te brengen met 25% ten opzichte van het gemiddelde niveau overde jaren 1997 t/m 1999"

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 17