18.800,- is als volgt opgebouwd:
- De personele kosten gaan omhoog met 8.430,- omdat er meer (gespecialiseerd)
personeel ingezet moet worden.
De vrijwilligersvergoeding voor vaste vrijwilligers gaat omhoog met 2.250,-.
De kosten voor huisvesting gaan omhoog met 5.000,- vanwege het doorvoeren van
aanpassingen aan de ruimte die waarschijnlijk gerealiseerd moeten worden i.v.m.
aangescherpte GGD controles.
- De opbrengsten zullen 3120,- lager zijn doordat de doelgroep kinderen
gecompenseerd moeten worden door invoering van lagere ouderbijdragen.
Ad. b
Uit de begroting 2011 blijkt dat SWM voomemens is (was) om de voorgenomen uitbreiding
van de Skalm, in verband met te krappe huisvesting, mede te bekostigen door het toevoegen
van de 'algemene reserve gemeente Leeuwarderadeel' a 38.737,- aan de
bestemmingsreserve 'bestemmingsreserve nieuwe aanbouw Skalm'. Dit is opvallend omdat
het standpunt van de gemeente steeds is geweest dat zij in kon stemmen met de uitbreiding
van de Skalm, maar dat de kosten hiervoor niet voor rekening mochten komen van de
gemeente Leeuwarderadeel. De reden welke achter dit standpunt van de gemeente ligt is dat
uitbreiding van de Skalm noodzakelijk is vanwege de groei van de commerciele kinderopvang
en de toename van het aantal producten dat andere gemeenten van hen afnemen.
De noodzaak van de uitbreiding van de Skalm komt met name voort uit verschillende wet- en
regelgeving, aldus SWM. Daamaast wordt er vanuit SWM aangegeven dat de uitbreiding van
de Skalm niet alleen noodzakelijk is vanwege een uitbreiding van de taken voor andere
gemeenten en de opzet van de kinderopvang, maar dat deze reeds noodzakelijk was op het
moment dat SWM zich ging huisvesten in het gebouw en er dus nog geen sprake was van
takenuitbreiding.
Naast middels het toevoegen van de 'algemene reserve van de gemeente Leeuwarderadeel'
aan de 'bestemmingsreserve uitbreiding Skalm', komen de kosten van de uitbreiding bij de
gemeente Leeuwarderadeel terug door middel van een verhoging van de huisvestingskosten
via het facilitair bedrijf. SWM heeft namelijk gerekend met de huurprijs die van toepassing
zou zijn na realisatie van de verbouwing. Omdat het gebouw de Skalm al over te weinig
kantoorruimte beschikte op het moment dat de stichting haar intrede nam in het pand, wordt
geadviseerd om m.b.t. de begroting 2011 in te stemmen met deze wijze van doorberekenen.
Over de wijze waarop er meer werkplekken gecreeerd zullen worden, is op het moment van
het indienen van de definitieve herziene begroting nog onduidelijkheid. Reden hiervoor is dat
de in eerste instantie geplande uitbreiding (verbouwing) meer blijkt te kosten dan geraamd en
de kinderopvang waarschijnlijk deels van locatie gaan wijzigen waardoor er meer ruimte
binnen de Skalm ontstaat. SWM geeft aan in haar begroting graag voor 2011 financieel de
ruimte te willen hebben om een oplossing voor de situatie te kunnen financieren, waarbij zij
de uiteindelijke oplossing in de jaarrekening zullen verwerken. Geadviseerd wordt hen deze
ruimte te geven.
Ad. c
De kosten van het facilitair bedrijf, waar ook de huisvestingskosten van de overhead deel van
uitmaken, worden door middel van een verdeelsleutel over alle gemeenten die producten
afnemen van SWM verdeeld. Op het moment dat deze verdeelsleutel is vastgesteld, namen de
overige gemeenten echter minder producten af van SWM dan dat momenteel het geval is.