In de laatst ontvangen correspondentie wordt verwezen naar een schrijven in april 2010 en een schrijven in juni 2010 en het antwoord van de gemeente middels van 7 oktober van dat jaar. Hierover heeft de GBL fractie de volgende vragen. 1) Uit de beantwoording blijkt dat de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud aan beschoeiingen grenzend aan zijn terrein. Is dit een correcte weergave? 2) De tijd liggend tussen de eerste vraagstelling tot reparatie en het laatste schrijven is vrij lang en heeft de gevolgschade vergroot volgens dhr. Tienstra en daardoor geleid tot een duidelijke verhoging van reparatiekosten. Is dit een correcte weergave? 3) Kunt u aangeven wat de huidige reparatiekosten zullen zijn? 4) Wanneer en hoe denkt de gemeente hier invulling aan te geven? Wethalder Keizer: De brief is dizze wike ek by it kolleezje binnenkommen mar noch net besprutsen. Hy moat dus it antwurd op de If agen skuldich bliuwe. Der rinne ek noch in tal prosedueres. Hy stelt foar om de fragen foar 17 maart skriftlik te beantwurdzjen. De hear Keuning (CDA): Kin it net yn de kommende besletten gearkomste besprutsen wurde? Wethalder Keizer: Dy gearkomste giet mear oer de oerdracht fan de jachthaven. Wethalder Wachter: Dan komt inderdaad het totaal van de haven aan bod en dan gaat het niet zozeer om het onderhoud. Zij zou die dingen ook graag gescheiden willen houden. De hear Ekas (GBL): Er wordt in de brief van het hoofd van de afdeling toch min of meer gesuggereerd dat de gemeente ervoor verantwoordelijk is. Is dat een correcte weergave? Wethalder Keizer: Hy wol in riedsbreed oannommen moasje derby beluke dat der gjin underhald oan de haven dien wurde mocht. Men sil de saken oan de oarder stelle yn de plande sitting oer de haven. De hear De Kroon (PvdA): Wat bart der no op 3 maart? It soe ek oer it dossier Tienstra gean. De foarsitter: It kloppet dat dy dingen dan nei foaren komme sille. De hear De Kroon (PvdA): In de pers doen veel verhalen de ronde over de oude spoorbaan. PvdA heeft hierover twee vragen: Hoe is op dit moment de stand van zaken? Hoe is het contact tussen de gemeente en ProRail het laatste halfjaar verlopen? Wethalder Keizer: Men hat 1 maart 2010 oerlis han mei ProRail. Der soe ein maart in ferfolch oer komme. De hichte fan in mooglike tagift fan ProRail by oerdracht soe feststeld wurde yn eigen kring. Men soe ek ynsichtlik meitsje wat de underhaldskosten fan it trasee wiene. Der is lykwols nea wer in antwurd op kommen oant men ynienen wer wekker skodde is troch de fenjochte aktiviteiten. Men sil der op 15 maart wer mei ProRail oer prate. De bregen binne opslein en der binne stekjes delset by de wettergongen. Troch fandalisme binne dy al in pear kear delhelle. Wethalder Wachter: Er was voor de ingreep van ProRail contact met de gemeente opgenomen door de heer C. Rijff die het idee lanceerde om het Dokkumer Lokaaltsje in ere te herstellen. Door het optreden van ProRail zijn de ontwikkelingen van de andere ideeen voor de spoorbaan op een zij spoor geraakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 15