In de Wabo en het bijbehorende Besluit omgevingsrecht is geregeld dat de bevoegdheid voor
provinciale inrichtingen, die niet onder de IPPC richtlijn of onder de BRZO vallen, overgaat naar de
gemeenten. De provincie houdt voor de inrichtingen die over gaan naar de gemeenten, tot het
moment dat de Regionale Uitvoeringsdiensten zijn gerealiseerd, nog de verantwoordelijkheid ten
aanzien van het miiieudeel van de omgevingsvergunning.
Voor de gemeente Leeuwarderadeel heeft dit tot gevolg dat er een inrichting (garage I
autodemontagebedrijf) onder bevoegd gezag van de gemeente gaat vallen en de andere inrichting
(vuilinzamelstation) onder bevoegd gezag van de provincie blijft.
In de praktijk zal, door de afspraken gemaakt tussen IPO VNG Ministerie van Infrastructuur en
milieu, tot het moment dat de Regionale Uitvoeringsdienst is opgericht geen wezenlijke verandering
van werken optreden. De gemeente verleent de vergunning en de provincie zorgt voor considerans en
voorschriften. Vervolgens verzorgt de provincie eveneens het toezicht en de handhaving.
Crisis en herstelwet
Op 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet in werking getreden. Deze wet is gericht op de
versnelling van ruimtelijke projecten, zoals woningbouw, bedrijventerreinen en infrastructuur en
projecten op het gebied van duurzaamheid, energie en innovatie.
Het gaat hierbij om het wijzigen van de bezwaar- en beroepsmogelijkheden, het verlengen van de
houdbaarheidstermijn van onderzoeksresultaten, het invoeren van experimenteergebieden, het
beperken van de milieueffectrapportages, het aanpassen van de radarregeling en het versoepelen
leegstandwet.
De wet bevat tijdelijke maatregelen voor een afgebakende lijst van projecten en bevoegdheden, welke
zijn opgenomen in bijlage 1 van de wet.
De volgende onderwerpen zijn in bijlage 1 opgenomen:
a.
Duurzame energie;
b.
Gebiedsontwikkeling en werken van provinciaal of nationaal belang;
e.
Gebiedsontwikkeling en werken van lokaal of regionaal belang;
d.
Greenport;
e.
Hoofdwegen;
f.
Luchthavens;
g.
Natuur, water en waterstaatswerken;
h.
Spoorwegen;
i.
Vaarwegen en havens.
In de tweede tranche wordt de lijst van onderwerpen op volgende wijze uitgebreid:
j. Ontwikkeling en verwezenlijking van rijksbufferzones;
k. Werken ten behoeve van de aanleg of wijziging van provinciale en gemeentelijke wegen en
spoorwegen;
I. Aanleg of wijziging van zuiveringstechnische werken;
m, Projecten ter uitvoering van de PKB Ruimte voor de Rivier.
De tweede tranche is inmiddels gepubliceerd in de Staatscourant en zal in 2011 in werking treden.
Zoals uit bovenstaande lijst blijkt, zal de wet geen grate gevolgen voor de gemeente Leeuwarderadeel
hebben. Wellicht zal de gemeente met de wet te maken krijgen in het kader van het genoemde onder
a en c.
Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen
De overheid wil een betrouwbare partner zijn van burgers, bedrijven en maatschappelijke
organisaties. In de Wet dwangsom is opgenomen dat de overheid dient te beslissen op verzoeken
vanuit de maatschappij binnen de door de betreffende wet geldende termijn(en).
Milieujaarprogramma Leeuwarderadeel 2011
3