9 Diversen
Aarhus
Het verdrag van Aarhus bevat de nodige verplichtingen om 'op verzoek' milieu-informatie beschikbaar
te stellen. Het doel van het verdrag is het waarborgen van het recht op toegang tot milieu-informatie,
het waarborgen van het recht op inspraak in de besluitvorming en het waarborgen van de toegang tot
de rechter bij milieuaangelegenheden. Sinds 14 februari 2005 moet de gemeente Leeuwarderadeel
volgens deze richtlijn werken.
Dat betekent onder andere dat de gemeente informatie zo volledig mogelijk en in de gevraagde vorm
hoort aan te leveren. Verder dienen dan de wettelijke termijnen en mogelijke weigeringgronden in acht
te worden genomen.
Verder zal de gemeente actief milieu-informatie ter beschikking moeten gaan stellen.
De gemeente kan aan de minimumvereisten van het verdrag van Aarhus voldoen.
Vooralsnog zijn hiervoor geen extra uren gepland.
Bouwregelgeving
De Energieprestatienorm (EPN) voor woningbouw is per 1 januari 2007 aangescherpt tot 0,8. De
aanscherping welke vanuit het Noordelijk Energieakkoord is voortgekomen, zal vooralsnog niet plaats
vinden.
Licht
Licht is een onderdeel dat lange tijd onderbelicht was en niet als een omgevingsitem werd (h)erkend.
Inmiddels is duidelijk dat licht een onderdeel in besluitvorming dientte hebben. Met name in nieuw te
ontwikkelen bestemmingsplannen zal extra aandacht voor licht wenselijk zijn. Het betreft dan
voornamelijk benodigde verlichting in het kader van veiligheid en hinder. Daarbij is aandacht voor
alternatieven onontbeerlijk.
In voorkomende gevallen moet rekening worden gehouden met een inzet van Milieuadviesdienst,
afhankelijk van de situatie, van ongeveer 24 uur per geval
Lucht
Luchtkwaliteit is opgenomen in de Wet milieubeheer middels de Wet van 11 oktober 2007 tot wijziging
van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen). Met deze wijzigingswet is met name hoofdstuk 5 titel 2
uit de Wm veranderd. Omdat deze titel handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 5.2 bekend als
de 'Wet luchtkwaliteit'. Deze Wet luchtkwaliteit vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. De aanleiding
daartoe is de maatschappelijke discussie die ontstond als gevolg van de directe koppeling tussen
ruimtelijke ordeningsprojecten en luchtkwaliteit. De directe koppeling had tot gevolg dat veel geplande
(en als noodzakelijk of gewenst ervaren) projecten geen doorgang konden vinden in
overschrijdingsgebieden. Bovendien moest voor ieder klein project met betrekking tot luchtkwaliteit
een uitgebreide toets gedaan worden. Met de nieuwe Wet luchtkwaliteit en bijbehorende bepalingen
en hulpmiddelen, wil de overheid zowel de verbetering van de luchtkwaliteit bewerkstelligen alsook de
gewenste ontwikkelingen in ruimtelijke ordening doorgang laten vinden.
In 2009 is een rapportage opgesteld waaruit blijkt dat de gemeente aan de wettelijke
luchtkwaliteitsnormen in titel 5.2 van de Wet milieubeheer voor stikstofdioxide (N02), fijn stof (PM10),
benzeen (C6H6) en koolmonoxide (CO) voldoet.
De rapportage dient als kader bij het uitoefenen van bevoegdheden of hettoepassen van wettelijke
voorschriften die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit. Om bij ruimtelijke plannen, zoals
bestemmingsplannen, op een juiste wijze invulling te geven aan het begrip luchtkwaliteit, kan
verwezen worden naar deze rapportage.
Milieujaarprogramma Leeuwarderadeel 2011
17