AD 1. Verplichting voor de gemeente (regierol) ten aanzien van lokaal veiligheidsbeleid
De Middelseegemeenten worden door middel van de gemeentewet verplicht te beschikken
over een Integraal Veiligheidsplan. Kern van dit plan, dat ten minste eens in de vier jaar wordt
vastgesteld door u als raad, dient te bestaan uit doelen die worden gesteld ten aanzien van
sociale veiligheid. Sociale veiligheid betreft onder meer het verminderen van overlast, de
aanpak van alcohol- en drugsproblematiek, de coffeeshops, de bestuurlijke aanpak van
criminaliteit, polarisatie en radicalisering, huiselijk geweld, uitgaans- en horecabeleid,
verbeteren van veiligheidsgevoelens en leefbaarheid en beleid gericht op specifieke
doelgroepen (zoals veelplegers, hangjongeren en verslaafden).
Het Integraal Veiligheidsplan bevat een beschrijving van de beoogde doelen die de
Middelseegemeenten nastreven en de resultaten die met het beleid worden beoogd. Ook bevat
het plan een beschrijving van de inspanningen die de Middelseegemeenten zullen verrichten
en van de inspanningen die worden verwacht van de lokale veiligheidspartners. De colleges
zullen ter uitvoering van het Integraal Veiligheidsplan afspraken moeten maken met de lokale
partners in het kader van het veiligheidsbeleid.
De Middelseegemeenten hebben ook doelen ten aanzien van de fysieke veiligheid in het
Integraal Veiligheidsplan opgenomen. Met fysieke veiligheid wordt onder meer bedoeld de
veilige inffastructuur, verkeersveiligheid, exteme veiligheid, crisisbeheersing,
rampenbestrij ding, brandveiligheid en brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening bij
ongevallen en rampen. Uiteraard naar aard en omvang van de lokale veiligheidsproblematiek
binnen de Middelseegemeenten.
AD 2. Behoefte om effectief/integraal met ketenpartners veiligheidsvraagstukken op te
pakken
De Middelseegemeenten staan op grond van hetgeen hierboven vermeldt voor de opgave en
hebben de behoefte om een coordinerende (effectieve/integrale) rol te vervullen voor de
activiteiten van verschillende partijen (ketenpartners) die bijdragen aan de veiligheid van hun
burgers. Dat vereist samenwerking met en tussen uiteenlopende partijen als gemeentelijke
diensten, politie, Openbaar Ministerie, Bureau Halt, Reclassering, welzijnswerk,
jongerenwerk, bureau Jeugdzorg, GGD, diverse andere (geestelijke) gezondheidsinstellingen,
lokaal en regionaal onderwijs, woningcorporaties, horeca, bedrijfsleven (al dan niet in
verenigingsverband), bewoners (al dan niet in verenigingsverband), belangengroepen etc.
Welke vorm en intensiteit die samenwerking aanneemt hangt af van de aard en omvang van
de problematiek en van de wil tot samenwerking en of de cultuur binnen bestaande
structuren gestalte krijgt, soms moet een op het probleem toegesneden
samenwerkingsverband worden georganiseerd. De Middelseegemeenten zijn gelet op hun
strategische positie, legitimatie, bevoegdheden en organisatorische kracht de aangewezen
partij om richting te geven aan samenwerkingsverbanden binnen de veiligheidsketen en
samenwerking te organiseren.
In dit verband wordt gesproken over de Middelseegemeenten als regisseur die de behoefte
heeft en bevordert en bewaakt dat partijen samenwerken en afstemmen met betrekking tot
diverse veiligheidsvraagstukken. Die regie is niet alleen gericht om het vormen van concrete
samenwerkingsverbanden, maar vooral op het bewerkstelligen van samenhang in het geheel
aan maatregelen, middelen en activiteiten, zodat de partijen binnen de veiligheidsketen
daadwerkelijk de belangrijkste veiligheidsproblemen binnen de Middelseegemeenten