AD 1. Verplichting voor de gemeente (regierol) ten aanzien van lokaal veiligheidsbeleid De Middelseegemeenten worden door middel van de gemeentewet verplicht te beschikken over een Integraal Veiligheidsplan. Kern van dit plan, dat ten minste eens in de vier jaar wordt vastgesteld door u als raad, dient te bestaan uit doelen die worden gesteld ten aanzien van sociale veiligheid. Sociale veiligheid betreft onder meer het verminderen van overlast, de aanpak van alcohol- en drugsproblematiek, de coffeeshops, de bestuurlijke aanpak van criminaliteit, polarisatie en radicalisering, huiselijk geweld, uitgaans- en horecabeleid, verbeteren van veiligheidsgevoelens en leefbaarheid en beleid gericht op specifieke doelgroepen (zoals veelplegers, hangjongeren en verslaafden). Het Integraal Veiligheidsplan bevat een beschrijving van de beoogde doelen die de Middelseegemeenten nastreven en de resultaten die met het beleid worden beoogd. Ook bevat het plan een beschrijving van de inspanningen die de Middelseegemeenten zullen verrichten en van de inspanningen die worden verwacht van de lokale veiligheidspartners. De colleges zullen ter uitvoering van het Integraal Veiligheidsplan afspraken moeten maken met de lokale partners in het kader van het veiligheidsbeleid. De Middelseegemeenten hebben ook doelen ten aanzien van de fysieke veiligheid in het Integraal Veiligheidsplan opgenomen. Met fysieke veiligheid wordt onder meer bedoeld de veilige inffastructuur, verkeersveiligheid, exteme veiligheid, crisisbeheersing, rampenbestrij ding, brandveiligheid en brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Uiteraard naar aard en omvang van de lokale veiligheidsproblematiek binnen de Middelseegemeenten. AD 2. Behoefte om effectief/integraal met ketenpartners veiligheidsvraagstukken op te pakken De Middelseegemeenten staan op grond van hetgeen hierboven vermeldt voor de opgave en hebben de behoefte om een coordinerende (effectieve/integrale) rol te vervullen voor de activiteiten van verschillende partijen (ketenpartners) die bijdragen aan de veiligheid van hun burgers. Dat vereist samenwerking met en tussen uiteenlopende partijen als gemeentelijke diensten, politie, Openbaar Ministerie, Bureau Halt, Reclassering, welzijnswerk, jongerenwerk, bureau Jeugdzorg, GGD, diverse andere (geestelijke) gezondheidsinstellingen, lokaal en regionaal onderwijs, woningcorporaties, horeca, bedrijfsleven (al dan niet in verenigingsverband), bewoners (al dan niet in verenigingsverband), belangengroepen etc. Welke vorm en intensiteit die samenwerking aanneemt hangt af van de aard en omvang van de problematiek en van de wil tot samenwerking en of de cultuur binnen bestaande structuren gestalte krijgt, soms moet een op het probleem toegesneden samenwerkingsverband worden georganiseerd. De Middelseegemeenten zijn gelet op hun strategische positie, legitimatie, bevoegdheden en organisatorische kracht de aangewezen partij om richting te geven aan samenwerkingsverbanden binnen de veiligheidsketen en samenwerking te organiseren. In dit verband wordt gesproken over de Middelseegemeenten als regisseur die de behoefte heeft en bevordert en bewaakt dat partijen samenwerken en afstemmen met betrekking tot diverse veiligheidsvraagstukken. Die regie is niet alleen gericht om het vormen van concrete samenwerkingsverbanden, maar vooral op het bewerkstelligen van samenhang in het geheel aan maatregelen, middelen en activiteiten, zodat de partijen binnen de veiligheidsketen daadwerkelijk de belangrijkste veiligheidsproblemen binnen de Middelseegemeenten

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 29