2 Onderzoeksvragen, onderzoeksmethode en normenkader
2.1 Onderzoeksvragen
De rekenkamercommissie heeft voor dit onderzoek de volgende onderzoeksvragen gesteld:
1. Waarom is gekozen voor een gezamenlijke uitvoering van de gemeentelijke toezicht- en
handhavingstaak? Welke argumenten zijn gehanteerd bij deze keuze?
2. Welke verwachtingen en doelstellingen waren er voor het gezamenlijk handhavingsbureau?
3. Hoe functioneert het handhavingsbureau in de praktijk? Wat zijn de relevante verschillen ten
opzichte van de situatie voor de oprichting van het handhavingsbureau?
4. In hoeverre zijn daarmee de vooraf gestelde verwachtingen uitgekomen en doelstellingen
gerealiseerd?
5. Op welke wijze wordt hierover gerapporteerd richting de gemeenten en specifiek de
gemeenteraden?
6. Welke lessen kunnen er worden geleerd van deze gemeentelijke samenwerking voor andere
mogelijke gemeentelijke samenwerkingsverbanden?
2.2 Onderzoeksmethode
Voorafgaand aan dit onderzoek is eerst een orienterend gesprek gevoerd met de 4
gemeentesecretarissen van de Middelsee gemeenten. Eveneens is orienterend gesproken met de
coordinator van het handhavingsbureau.
Vervolgens is de informatie verzameld en geanalyseerd. Het ging daarbij om:
De documenten die bij de besluitvorming om een gezamenlijk handhavingsbureau in te
richten zijn gehanteerd.
Relevante documenten uit de periode sinds het handhavingsbureau functioneert, zoals
beleidsdocumenten, werkprogramma's, jaarverslagen, voortgangsrapportages, evaluaties,
informatie van provincie en VROM-inspectie.
In de bijlage is een totaaloverzicht beschikbaar van de verzamelde relevante documenten.
Op basis van deze informatie zijn interviews gehouden met:
De coordinator van het handhavingsbureau.
Het hoofd afdeling Wonen gemeente Het Bildt (ambtelijk verantwoordelijk voor het
handhavingsbureau)
De vier betrokken portefeuillehouders die deel uitmaken van de BACH (Bestuurlijke
Adviescommissie Handhavingsbureau).
De ambtelijke secondanten van het handhavingsbureau van de 4 afzonderlijke gemeenten
Daarnaast is via de mail informatie ingewonnen bij de 4 raadsgriffiers.