2 Onderzoeksvragen, onderzoeksmethode en normenkader 2.1 Onderzoeksvragen De rekenkamercommissie heeft voor dit onderzoek de volgende onderzoeksvragen gesteld: 1. Waarom is gekozen voor een gezamenlijke uitvoering van de gemeentelijke toezicht- en handhavingstaak? Welke argumenten zijn gehanteerd bij deze keuze? 2. Welke verwachtingen en doelstellingen waren er voor het gezamenlijk handhavingsbureau? 3. Hoe functioneert het handhavingsbureau in de praktijk? Wat zijn de relevante verschillen ten opzichte van de situatie voor de oprichting van het handhavingsbureau? 4. In hoeverre zijn daarmee de vooraf gestelde verwachtingen uitgekomen en doelstellingen gerealiseerd? 5. Op welke wijze wordt hierover gerapporteerd richting de gemeenten en specifiek de gemeenteraden? 6. Welke lessen kunnen er worden geleerd van deze gemeentelijke samenwerking voor andere mogelijke gemeentelijke samenwerkingsverbanden? 2.2 Onderzoeksmethode Voorafgaand aan dit onderzoek is eerst een orienterend gesprek gevoerd met de 4 gemeentesecretarissen van de Middelsee gemeenten. Eveneens is orienterend gesproken met de coordinator van het handhavingsbureau. Vervolgens is de informatie verzameld en geanalyseerd. Het ging daarbij om: De documenten die bij de besluitvorming om een gezamenlijk handhavingsbureau in te richten zijn gehanteerd. Relevante documenten uit de periode sinds het handhavingsbureau functioneert, zoals beleidsdocumenten, werkprogramma's, jaarverslagen, voortgangsrapportages, evaluaties, informatie van provincie en VROM-inspectie. In de bijlage is een totaaloverzicht beschikbaar van de verzamelde relevante documenten. Op basis van deze informatie zijn interviews gehouden met: De coordinator van het handhavingsbureau. Het hoofd afdeling Wonen gemeente Het Bildt (ambtelijk verantwoordelijk voor het handhavingsbureau) De vier betrokken portefeuillehouders die deel uitmaken van de BACH (Bestuurlijke Adviescommissie Handhavingsbureau). De ambtelijke secondanten van het handhavingsbureau van de 4 afzonderlijke gemeenten Daarnaast is via de mail informatie ingewonnen bij de 4 raadsgriffiers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 34