3 Totstandkoming gezamenlijk handhavingsbureau
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de aanleiding en argumentatie om een gezamenlijk
handhavingsbureau op te richten. Ingegaan wordt vervolgens op de doelstellingen die aan het
handhavingsbureau zijn meegegeven. Als laatste onderdeel van dit hoofdstuk wordt een beeld
geschetst van het takenpakket en de organisatiestructuur van het handhavingsbureau.
3.1 Aanleiding
De Middelsee Gemeenten hebben in 2004 gesignaleerd dat de afzonderlijke organisaties
onvoldoende potentieel hadden om voldoende kwaliteit en continui'teit te kunnen bieden aan de
taken op het vlak van de handhaving van de fysieke leefomgeving. Daarom is een
haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar verdergaande samenwerking. Dit rapport onder de noemer
"Samen handhaven, samen organiseren" is in 2005 uitgebracht.
In dit haalbaarheidsonderzoek is onder meer gekeken naar de toenmalige handhavingspraktijk van
de gemeenten. De conclusies van deze analyse waren:
de uitgangsposities van de vier gemeenten zijn vergelijkbaar;
de individuele organisaties zijn kwetsbaar door gebrek aan specialismen en capaciteit;
men heeft plezier in het werk;
handhavingstaken worden al gedeeltelijk samen uitgevoerd;
er valt veel winst te behalen in betere organisatie en bedrijfsvoering;
een impuls aan beleidscyclus heeft plaatsgevonden, maartoch!
Uit het onderzoek kwam naar voren dat samenwerking zeker een meerwaarde kan hebben voor de
Middelsee Gemeenten. Daarover wordt geconcludeerd dat de meerwaarde van samenwerking
vooral moet worden gezocht in taakinhoudelijke voordelen (kwaliteit en deskundigheid) en de
organisatorische voordelen (continui'teit). Efficiencyvoordelen levert het niet op; de financiele
meerwaarde is beperkt omdat de omvang ook beperkt is.
Het onderzoek bevatte naast de analyse ook een doorkijk naar de mogelijke vormen van
handhavingsamenwerking in termen van samenwerkingsmodellen. Op grond daarvan hebben de vier
colleges van de Middelsee Gemeenten besloten de handhaving op het vlak van de fysieke
leefomgeving gezamenlijk uit te gaan voeren volgens het facilitair model, rekening houdend met
bestaande samenwerkingsvormen. Dit is een model waarbij een gemeente een facilitair bedrijf
opricht dat de taken voor alle deelnemende gemeenten uitvoert.
8