4 Bevindingen over het handhavingsbureau
In dit hoofdstuk worden de bevindingen beschreven over het handhavingsbureau. Deze bevindingen
zijn onderverdeeld in de aspecten organisatie (4.1), uitvoering taken en werkprogramma (4.2),
financien (4.3), verantwoording (4.4) en bestuurlijke aansturing (4.5)
4.1 Organisatie
Personeel
Er werken bij het handhavingsbureau vier toezichthouders. Twee toezichthouders houden zich
specifiek bezig met het bouw- en woningtoezicht (BWT) en een met milieu. Een toezichthouder is
belast met het toezicht van de gevallen waar een bestuursrechterlijk traject is gestart. Over twee van
de vier toezichthouders is daarnaast het toezicht op de APV verdeeld. Het handhavingsbureau heeft,
naast de coordinator die de dagelijkse leiding heeft, twee administratieve medewerkers: een
juridisch medewerker en een algemeen medewerker.
De portefeuillehouders en de ambtelijke secondanten van de gemeenten zijn in het algemeen
tevreden over de kwaliteit van het personeel. Men is vooral ook tevreden over de gerealiseerde
verbetering van de juridische capaciteit. Door het handhavingsbureau wordt aangegeven dat er
voldoende capaciteit beschikbaar is. Gekozen is door de gemeenten dat alle werkzaamheden op het
wettelijk minimum niveau worden uitgevoerd, om zo de kosten van toezicht en handhaving zo
beperkt mogelijkte houden.
Automatisering
De afzonderlijke gemeenten hebben elk nog eigen geautomatiseerde systemen voor milieu, bouwen
e.d. Dossiers worden door het handhavingsbureau in fysieke vorm bij de gemeenten opgehaald. Het
handhavingsbureau houdt vervolgens in eigen systeem de monitoring van de werkzaamheden bij. Als
het dossier voor het handhavingsbureau gereed is, gaat het in fysieke vorm inclusief de gewijzigde
gegevens terug naar de afzonderlijke gemeenten.
Dat een goed functionerend gezamenlijk automatiseringssyteem ontbreekt is een duidelijk gemis en
maakt het werken minder efficient en effectief. Er is een dubbele registratie noodzakelijk omdat de
gemeenten de informatie van het handhavingsbureau na afloop zelf moeten invoeren in hun
systemen. Daarnaast is het voor de afzonderlijke gemeenten niet inzichtelijk hoe het met de
voortgang van de individuele dossiers is gesteld. Omdat het handhavingsbureau alleen tussentijdse
informatie per dossier aanreikt als het een sanctionerend traject betreft, is dit een extra gemis.
Deelconclusie organisatie:
men is tevreden over de kwaliteit van het personeel van het handhavingsbureau
een goed functionerend (gezamenlijk) automatiseringssysteem ontbreekt; hierdoor is een
dubbele registratie noodzakelijk