4 Bevindingen over het handhavingsbureau In dit hoofdstuk worden de bevindingen beschreven over het handhavingsbureau. Deze bevindingen zijn onderverdeeld in de aspecten organisatie (4.1), uitvoering taken en werkprogramma (4.2), financien (4.3), verantwoording (4.4) en bestuurlijke aansturing (4.5) 4.1 Organisatie Personeel Er werken bij het handhavingsbureau vier toezichthouders. Twee toezichthouders houden zich specifiek bezig met het bouw- en woningtoezicht (BWT) en een met milieu. Een toezichthouder is belast met het toezicht van de gevallen waar een bestuursrechterlijk traject is gestart. Over twee van de vier toezichthouders is daarnaast het toezicht op de APV verdeeld. Het handhavingsbureau heeft, naast de coordinator die de dagelijkse leiding heeft, twee administratieve medewerkers: een juridisch medewerker en een algemeen medewerker. De portefeuillehouders en de ambtelijke secondanten van de gemeenten zijn in het algemeen tevreden over de kwaliteit van het personeel. Men is vooral ook tevreden over de gerealiseerde verbetering van de juridische capaciteit. Door het handhavingsbureau wordt aangegeven dat er voldoende capaciteit beschikbaar is. Gekozen is door de gemeenten dat alle werkzaamheden op het wettelijk minimum niveau worden uitgevoerd, om zo de kosten van toezicht en handhaving zo beperkt mogelijkte houden. Automatisering De afzonderlijke gemeenten hebben elk nog eigen geautomatiseerde systemen voor milieu, bouwen e.d. Dossiers worden door het handhavingsbureau in fysieke vorm bij de gemeenten opgehaald. Het handhavingsbureau houdt vervolgens in eigen systeem de monitoring van de werkzaamheden bij. Als het dossier voor het handhavingsbureau gereed is, gaat het in fysieke vorm inclusief de gewijzigde gegevens terug naar de afzonderlijke gemeenten. Dat een goed functionerend gezamenlijk automatiseringssyteem ontbreekt is een duidelijk gemis en maakt het werken minder efficient en effectief. Er is een dubbele registratie noodzakelijk omdat de gemeenten de informatie van het handhavingsbureau na afloop zelf moeten invoeren in hun systemen. Daarnaast is het voor de afzonderlijke gemeenten niet inzichtelijk hoe het met de voortgang van de individuele dossiers is gesteld. Omdat het handhavingsbureau alleen tussentijdse informatie per dossier aanreikt als het een sanctionerend traject betreft, is dit een extra gemis. Deelconclusie organisatie: men is tevreden over de kwaliteit van het personeel van het handhavingsbureau een goed functionerend (gezamenlijk) automatiseringssysteem ontbreekt; hierdoor is een dubbele registratie noodzakelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 39