mogelijk illegale situatie ontdekken, moeten zij contact opnemen met de afzonderlijke gemeente om
navraag te doen over deze situatie (en eventueel met deze situatie aan de slag te mogen gaan). Dit
komt in de praktijk niet vaak voor, ook al omdat deze werkzaamheden in principe niet tot het
takenpakket behoort. Dit geldt overigens uberhaupt voor alle preventieve handhaving.
In de praktijk betekent het dat de toezichthouders, die vaak buitenshuis actief zijn, niet de functie
hebben van de reguliere 'ogen en oren' van de gemeente. Dat is zeker een gemis in de huidige
werkwijze.
Bezwaar en beroep
Ook de opvatting over bezwaar en beroeptrajecten is verschillend. Ambtelijk is niet overal bekend
wie nu verantwoordelijk is voor deze trajecten: de gemeente of het handhavingsbureau. In het
afgesloten convenant is opgenomen dat het handhavingsbureau het toezicht, controles, de
administratieve verwerking en sanctioneringstrajecten uitvoert. Voor de
rechtbankvertegenwoordiging kan het handhavingsbureau ingeschakeld worden (op basis van
uurtarief). Helemaal duidelijk is de rolverdeling dan ook niet verwoord. In de jaarafrekening per
gemeente heeft de rekenkamercommissie hierover ook geen urenverantwoording kunnen vinden.
De rekenkamercommissie heeft navraag gedaan bij zowel de gemeenten als het handhavingsbureau
wat de uitkomsten zijn van bezwaar- en beroepsprocedures op het gebied van het
handhavingsbeleid. Hierover heeft men geen cijfers kunnen aanleveren. Wel wordt aangegeven dat
de gemeenten in bijna alle gevallen heeft gewonnen.
Deelconclusie taken en werkprogramma:
het werkprogramma is een doorgaande Hjn, waarbij er geen koppeling lijkt te zijn met de
resultaten in de voorgaande periode
de inzet van de capaciteit bij Bouw- en Woningtoezicht wordt niet gerelateerd aan het aantal
te controleren vergunningen
er bestaat een verschillende beeldvorming bij de gemeenten over de taak van het
handhavingsbureau bij illegale situaties en in het bezwaar- en beroeptraject
het handhavingsbureau doet geen toezicht op illegale situaties.
4.3 Financien
Bij de start van het handhavingbureau zijn afspraken gemaakt over de financien. De belangrijkste
zijn:
1. Jaarlijks wordt een verdeelsleutel bepaald op basis van het geplande aantal te controleren
vergunningen per gemeente.
2. Aan het eind van het jaar vindt een verrekening plaats op basis van het gerealiseerd aantal
gecontroleerde vergunningen.
3. Er wordt een oploop in de doorbelasting van overhead van de gemeente Het Bildt naar het
handhavingsbureau gehanteerd. Deze doorbelasting loopt op van €7,50 per uur overhead in
15