6.2 Aanbevelingen
De rekenkamercommissie doet op basis van dit onderzoek de volgende aanbevelingen:
1. Pak als gemeenten de regierol
Met het instellen van een gezamenlijk handhavingsbureau is de uitvoering van de toezicht- en
handhavingstaak door de gemeente op afstand gezet. Dat geldt niet voor de verantwoordelijkheid
voor een juiste uitvoering van toezicht en handhaving. De regie blijft een gemeentelijke taak.
De vier gemeenten moeten duidelijker aangeven wat zij van het handhavingsbureau verwachten en
welke beleidsrelevante informatie zij van het handhavingsbureau nodig hebben om goed te kunnen
sturen.
2. Verbeter de communicatie van het handhavingsbureau
Een verbetering van de beleidsmatige (en bestuurlijke) aansturing kan worden gerealiseerd door
meer transparantie en een goede structuur van de informatiestromen. Het handhavingsbureau zal
zich daarbij richting gemeenten pro-actiever en communicatiever moeten opstellen. Het geven van
een toelichting bij de bestuurlijke behandeling van de jaarstukken bij de deelnemende gemeenten en
periodiek portefeuilleoverleg met de bureauleiding zijn voorbeelden die aan de kwaliteitsverbetering
van de communicatie kunnen bijdragen.
3. Maak meerjarige financiele afspraken bij andere nieuwe samenwerkingsvormen
Bij het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen op andere terreinen zal de huidige politieke en
ambtelijke onrust, die door het jaarlijks afrekenen ontstaat, voorkomen moeten worden. Dat kan
door meerjarige financiele afspraken te maken, en deze schriftelijk vast te leggen met duidelijke
rekenformules.
4. Overweeg de aanpak van illegale situaties op te nemen in het takenpakket van het
handhavingsbureau
De toezicht- en handhavingstaakstelling van het handhavingsbureau als activiteit heeft veel
raakvlakken met de aanpak van illegale situaties. Toch behoort de aanpak van illegale situaties niet
tot het takenpakket van het handhavingsbureau.
Omdat het onderzoek van de rekenkamercommissie zich niet uitstrekte tot de organisatorische
invulling als zodanig, maar op het functioneren van het handhavingsbureau, wordt er geen gericht
advies uitgebracht over dit organisatorische vraagstuk. De rekenkamercommissie volstaat dan ook
met de aanbeveling om een eventuele uitbreiding van het takenpakket met de aanpak van illegale
situaties in overweging te nemen. Op die manier wordt het toezicht eenduidig bij een partij gelegd
en de functie van de reguliere 'ogen en oren' van de toezichthouders breder ingezet.
24