De hear Keuning (CDA): Hij bedankt de rekenkamercommissie voor het heldere rapport. Gelukkig functioneert het handhavingbureau goed. Het handhavingbureau zal de aanbevelingen ter harte nemen en zal met voorstellen komen. De financiele afspraken zijn al vastgelegd. Hij hoopt dat het een succes zal zijn voor de Middelsee samenwerking. De hear De Kroon (PvdA): Oangeande de finansjes steane der twa tsjinstelde opmerkings yn it stik. Der is wat gestin oer de sinteraasje, mar oan de oare kant binne neffens syn berekkening de oarspronklike kosten weromgien fan 9 ton nei 6 ton. De PvdA wol ek graach de reaksje fan it kolleezje hearre. De hear Dijkstra (FNP): Ut de petearen mei it hanthavingburo is nei foaren kommen dat men mei yllegale situaasjes te meitsjen hat. Hy wiist derby op it probleem fan it fergunningfrij bouwen. Hat men der yn de petearen neat oer heard? De hear De Jager (CDA): Der untbrekt in mienskiplik automatisearringprojekt. Hoe tinkt de rekkenkeamer deroer? De hear Ketellapper(GBL): De ried moat yndied de finger oan de pols halde. Hy is bliid mei de oanbefellings. De heer Swinkels: Vele zaken gebeuren feitelijk binnen het BACH. De illegale situaties vormen een van de aanbevelingen in het rapport. Het handhavingbureau moet controleren wat met vergunningen te maken heefit. Misschien kan het handhavingbureau betrokken worden bij het signaleren en administreren van die zaken. Als men dat bij het handhavingbureau onderbrengt dan heefit dat wel consequenties voor de gemeentelijke organisaties. Met betrekking tot de problematiek van het vergunningsvrij bouwen merkt hij op dat het handhavingbureau daarin een rol zou kunnen vervullen. De rekenkamercommissie kan daar geen advies over geven omdat het implicaties heefit voor de eigen organisatie. Het is inderdaad zonde dat de automatiseringssystemen niet op elkaar afgestemd zijn en daarom is er aandacht voor gevraagd. Boargemaster Boertjens: Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het college met het rapport zijn voordeel doet en daarom zal het college dan ook met een reactie komen. De hear Swinkels: Een van de doelstellingen van het oprichten van het handhavingbureau was het bereiken van een betere prijs-kwaliteitsverhouding. Men heefit alleen een benchmark kunnen houden. Men kan alle zaken echter niet goed met elkaar vergelijken. Het werkt wel goed in zijn verdeling ten opzichte van andere vergelijkbare gemeenten. De hear De Kroon (PvdA): Op bladzijde 16 staat dat de structurele kosten 6,5 ton bedragen. In de oude situatie van de vier gemeente was sprake van 9,5 ton. Klopt die berekening? De hear Kielstra (WD): Hij hoort nu weer dat een aantal systemen niet goed op elkaar afgestemd zijn. Dat zou men nu juist wel moeten doen omdat daar meteen winst mee te behalen is. Dat men het niet doet, is in zijn ogen wel erg vreemd. De hear Swinkels.: Er waren in de diverse gemeenten een aantal ambtenaren met handhaving bezig. Het werk van een gemeente is echter een dynamisch proces en daardoor kan men de door de heer De Kroon genoemde bedragen niet van elkaar afitrekken. Met betrekking tot het automatiseringsvraagstuk merkt hij nog op dat het handhavingbureau

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 10