1.4 De gevolgen van de tariefswijzigingen (aanvullende diensten) voor gemeenten worden
onderbelicht
Steeds meer taken verschuiven van het basispakket naar het aanvullend pakket (maatwerk).
Voor aanvullende pakketten worden kostendekkende tarieven berekend: op onderdelen zijn
deze tarieven ten opzichte van 2011 fors gestegen. De veronderstelling is dat gemeente vrij
zijn in het afnemen van aanvullende diensten maar dit is niet altijd het geval.
Voor bij voorbeeld inspecties gastouderopvang en lijkschouwing is de GGD de (bij wet)
aangewezen instantie. Het meer toerekenen van kosten naar aanvullende diensten is gunstig
voor de algemene bijdrage maar komt deels via de tarieven aanvullende diensten weer bij de
gemeenten terecht.
1.5 Op het product technische hygienezorg lijkt de HvD Fryslan winst te maken
De inspecties van de kinderopvang (waaronder de gastouderopvang) en peuterspeelzalen
vallen onder de technische hygienezorg. Uit bijlage 1 begroting 2012 valt af te leiden dat er
"winst" wordt gemaakt op de technische hygienezorg, terwijl dit voor gemeente
Leeuwarderadeel een "verliespost" is. De HvD Fryslan stelt op pagina 8 van de begroting dat
"het rijk hiervoor extra middelen aan gemeenten beschikbaar heeft gesteld". Inmiddels is
bekend dat de verdeling van deze extra rijksmiddelen niet in verhouding staat tot de kosten
die de gemeenten maken: het pakt relatief nadelig uit voor Leeuwarderadeel. Op deze
verdeling heeft de HvD Fryslan geen invloed.
In ieder geval zouden voor de Friese gemeenten gezamenlijk de opbrengsten gelijk moeten
zijn aan de kosten (en in ieder geval niet structureel hoger).
2.1 De afwijkingen op productniveau zijn relatief groot
In totaliteit wijkt het resultaat 0,71% af van de (gewijzigde) begroting 2010, maar op
productniveau zijn de afwijkingen relatief groot. De HvD Fryslan heeft aangegeven dat deze
afwijkingen na de tussentijdse rapportages zijn ontstaan (door met name het toerekenen van
indirecte kosten).
Financiele toelichting:
De algemene bijdrage komt voor Leeuwarderadeel neer op 386.453. Dit is ten opzichte van
2011 een daling van 4.542. Deze daling wordt mede veroorzaakt door het lagere aantal
inwoners op 1 januari 2011 ten opzichte van het jaar daarvoor.
Uitvoering afhandeling:
Het bestuur van de HvD Fryslan wordt van het besluit van de gemeenteraad op de hoogte
gesteld. Nadat de begroting 2012 definitief is vastgesteld door de HvD Fryslan worden de
gegevens in de gemeentebegroting opgenomen.
Evaluatie:
n.v.t.
Conclusies Raad le behandeling:
n.v.t.