4. Fragehealoere riedsleden
De hear Hermans (GBL): Op donderdag 21 april 2011 hebben het Rijk, de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en de Unie van Waterschappen
overeenstemming bereikt over de inhoud van het bestuursakkoord 2011-2015. Inzet van het
bestuursakkoord is om gezamenlijk tot een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid te
komen. Het overdragen van substantiele taken en verantwoordelijkheden van de rijksoverheid
aan de medeoverheden draagt daaraan bij.
Voor gemeenten gaat het om de decentralisatie van dejeugdzorg, de extramurale begeleiding
uit de AWBZ en de nieuwe regeling Werken naar vermogen (hervorming WWB/WIJ, WSW
en Wajong).
Omdat wordt verondersteld dat de gemeenten deze taken efficienter kunnen uitvoeren, zijn
hier bezuinigingsoperaties ingecalculeerd in de te overhevelen budgetten. De VNG adviseert
gemeenten om bij het opstellen van de meerjarenbegroting rekening te houden met de
financiele onzekerheden.
Het onderdeel van het bestuursakkoord dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft
gesloten met het Rijk wordt op 8 juni a.s. behandeld in de Algemene Ledenvergadering van
de VNG.
Het is bekend dat er grote verdeeldheid bestaat binnen de VNG omtrent het in te nemen
standpunt met betrekking tot dit bestuursakkoord.
Vraag 1Wat zijn, wanneer het bestuursakkoord wordt uitgevoerd, de consequenties voor
Leeuwarderadeel?
Meer specifiek:
Hoe gaat de gemeente dit oppakken?
Welke prioriteiten zullen worden gesteld?
Over welke aantallen personen van iedere categorie hebben wij het dan?
Wat zijn de financiele consequenties voor de eerstvolgende 5 jaren per categorie per jaar?
Vraag 2: Wat is het standpunt van Leeuwarderadeel inzake het bestuursakkoord?
Wethalder De Haan: Vraag 1 is moeilijk te beantwoorden vanwege de vele onzekerheden. Het
is namelijk nog niet zeker dat het bestuursakkoord uitgevoerd wordt en we weten nog niet hoe
de Tweede Kamer omgaat met de voorstellen. In het bestuursakkoord wordt duidelijk
aangegeven dat intergemeentelijke samenwerking nodig zal zijn. Men heeft in de Zwarte
Haan-sessie van 9 mei 2011 van de heer R. Geerling kunnen horen dat deze veel vertrouwen
heeft in het samenverwerkingsverband van de 8 gemeenten.
Voor bepaalde deelterreinen worden pas randvoorwaarden vastgesteld na ondertekening van
het bestuursakkoord. Gedeputeerde Schokker heeft aangegeven dat de overgang van de
jeugdzorg naar de gemeenten met warme en zachte hand zal gebeuren. Daar heeft hij alle
vertrouwen in.
Je moet ook vertrouwen hebben in een organisatie als de VNG. Het wordt wel wat moeilijker
als VNG-bestuurslid Florijn vertrouwen heeft in het bereikte resultaat maar als wethouder zijn
twijfels heeft. Als het akkoord wordt verworpen zullen de bezuinigingen gewoon doorgaan.
Misschien moet men blijer zijn met een slecht akkoord dan met geen akkoord. Er komt te
weinig geld mee en dat baart het college zorgen. De gemeente mogen de taken echter via
bijvoorbeeld transitie op een andere wijze uitvoeren.
Boargemaster Boertjens: Hij is 10 mei 2011 op een bijeenkomst geweest van de VNG over dit
onderwerp in Zwolle. Er was een uitleg van de kant van het VNG-bestuur. De zaal was zeer
kritisch met name met betrekking tot de financien. Het dagelijks bestuur van de VNG vond
een slecht akkoord beter dan geen akkoord. De overdracht van taken van Rijk naar gemeente
gaat toch door. Er zitten ook bepaalde compensatieregelingen in het akkoord. Men mag als