De onderhoudskosten, zoals verwerkt in het Bruggenbeheerplan zullen dan weliswaar vervallen. Maar aangezien de havens, in het hiervoor geschetste scenario, de eerste 10 jaar weinig onderhoud zullen vragen, zijn deze kosten voorlopig niet van grote betekenis. Voorstel: In vervolg op het gevoerde traject in Britsum, ligt het in de rede om ook de resterende jachthavens te privatiseren. INIEUW BELEIDIUITZETTINGEN BESTAAND BELEID~ I Onderhoud bruggen Toelichting: Het bruggenbeheer is gebaseerd op een inspectierapport. In 2010 heeft er een herinspectie plaatsgevonden waaruit blijkt dat het gemiddelde onderhoud 147.000 per jaar bedraagt. Op dit moment is de storting in de voorziening 95.000. Eerdere inspecties gingen uitsluitend over bruggen. Voor alle andere elementen zoals kades, beschoeiingen en duikers werd een schatting gemaakt. In de meest recente inspectie zijn ook de kosten voor beheer en onderhoud van de andere elementen in het beheerprogramma verwerkt. De provincie kijkt streng toe op het beheer van kapitaalgoederen. Voor het beheer van al onze kapitaalgoederen dienen actuele beheersplannen aanwezig te zijn. Indien het vastgestelde beheerplan niet in overeenstemming is met de begroting, dan past de provincie de begroting aan. De raad heeft invloed op de hoogte van de toevoeging aan de voorziening door te sturen op het kwaliteitsniveau. De provincie schrijft voor dat er aan bezuinigingsmaatregelen op kapitaalgoederen een raadsbesluit ten grondslag moet liggen, waarin de consequenties met betrekking tot het kwaliteitsniveau wordt aangegeven. Voorstel: Binnenkort wordt het bruggenbeheersplan ter vaststelling aangeboden. In de begroting 2012 rekening houden met een storting van 147.000 per jaar. Onderhoud wegen Toelichting: Aan de hand van de laatste inspectie van 2009 is voor ruim 2,2 miljoen euro aan maatregelen geraamd (onderhoudsstand en prijspeil 2009). In 2011 wordt het nieuwe beheerplan wegen opgesteld (inspectie mei 2011, rapport juni/juli 2011, raad augustus/september 2011). Hierin wordt ook opgenomen dat we te maken hebben met achterstallig onderhoud. Er zal een veelvoud van het huidige budget nodig zijn om dit weg te werken en verdere achteruitgang te voorkomen. De verwachting is dat de ambtelijke inzet hierdoor eerder toe zal nemen dan verminderen. Dit ook omdat de meldingen 'Klein Leed' toe zullen nemen. Er is te weinig geld in de begroting opgenomen. Het beheerplan van 2004 voorzag in een budget van 350.000. Uiteindelijk is destijds 230.000 toegekend. Veranderende eisen t.a.v. Arbo (machinaal straten) brengen ook kostenverhogingen met zich mee. In het gemeentefonds wordt 1,551 mln. beschikbaar gesteld voor water en wegen. Dit is 284.000 meer dan dat we uitgeven aan water en wegen 1,267 mln. raming 2010). Voor bruggen is 52.000 extra nodig. Op dit moment zijn de financiele consequenties van het beheersplan nog niet bekend. Als we de inkomsten van de algemene uitkering als uitgangspunt nemen, dan zou het budget voor wegen met 232.000 moeten worden verhoogd. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 116