zich in ieder geval voordoen (zie bijlage 2). Het is dus wenselijk dat vanuit recreatief oogpunt en in het belang van de veiligheid en openbare orde er een beperking wordt gesteld voor wat betreft het innemen van ligplaatsen aan de oever van een erf van een woning, voor zover die zich bevindt aan de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Hoewel het Binnenvaartpolitiereglement ook een bepaling bevat waarin is opgenomen dat slechts ligplaats mag worden ingenomen voor zover de doorgaande scheepvaart niet wordt belemmerd, verdient het aanbeveling een en ander via de Ligplaatsverordening verder te reguleren, nu alsdan meer preventief gehandhaafd kan worden dan wanneer achteraf dient te worden vastgesteld dat het innemen van ligplaatsen een belemmering vomit voor de doorvaart. Bovendien spelen ook andere motieven dan de doorvaart een rol (zoals die van recreatie). Het is dus wenselijk dat er een wijziging van de Ligplaatsverordening plaatsvindt. Daartoe is een concept wijzigingsvoorstel bijgevoegd. Het voorstel komt er kort gezegd op neer dat het behoudens ontheffmg van het college van burgemeester en wethouders niet meer mogelijk is ligplaatsen aan de oever van een erf van een woning in te nemen voor zover deze zich bevindt aan de doorgaande vaarroute van de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Daartoe dient artikel 2 van de Ligplaatsverordening te worden gewijzigd. Nu zich niet op alle locaties aan de route knelpunten voordoen, dient de mogelijkheid tot ontheffmg te blijven bestaan. Het verdient wel voorkeur dat daartoe vaststaand beleid of een beleidsregel door het college wordt vastgesteld, zodat duidelijk is wanneer een ontheffmg wel en wanneer een ontheffmg niet kan worden verleend. Dit zal met name afhankelijk zijn van de breedte van de doorvaart. Tevens is een voorbehoud opgenomen voor wat betreft kleine open vaartuigen die zijn bestemd om uitsluitend of hoofdzakelijk door spierkracht te worden voortbewogen'. Alsdan mogen roeiboten, kano en dergelijke, mits deze te defmieren zijn als 'klein', op onderhavige locaties, nog wel ligplaatsen innemen. Kanttekeningen: Gelet op het feit de voorgenomen wijziging van de Ligplaatsverordening consequenties heeft voor aanwonenden aan de Noordelijke Elfstedenvaarroute, verdient het aanbeveling de concept wijzigingsverordening overeenkomstig de Inspraakverordening van de gemeente Leeuwarderadeel gedurende zes weken voor inspraak ter inzage te leggen. Belanghebbenden en ingezetenen kunnen alsdan hun zienswijze naar voren brengen. Bij het definitief vaststellen van de wijzigingsverordening kan dan rekening worden gehouden met hetgeen door hen naar voren is gebracht. Hoewel het volgen van deze procedure niet verplicht is voor het vaststellen van de wijzigingsverordening, verdient het uit oogpunt van zorgvuldigheid aanbeveling een inspraakronde te houden. Gelet op het feit de Noordelijke Elfstedenvaarroute in 2013 open gesteld zal worden is er bovendien voldoende tijd om een dergelijke procedure te doorlopen. Nu er geen wettelijke verplichting is voor een inspraakronde, dient uw raad daartoe overeenkomstig artikel 2 lid 1 van de Inspraakverordening gemeente Leeuwarderadeel te besluiten. Financiele toelichting: n.v.t. Uitvoering afhandeling: Na de inspraakreacties zal uw raad worden geinformeerd over het definitief vaststellen van de wij zigingsverordening Evaluatie:

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 63