zich in ieder geval voordoen (zie bijlage 2). Het is dus wenselijk dat vanuit recreatief oogpunt
en in het belang van de veiligheid en openbare orde er een beperking wordt gesteld voor wat
betreft het innemen van ligplaatsen aan de oever van een erf van een woning, voor zover die
zich bevindt aan de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Hoewel het Binnenvaartpolitiereglement
ook een bepaling bevat waarin is opgenomen dat slechts ligplaats mag worden ingenomen
voor zover de doorgaande scheepvaart niet wordt belemmerd, verdient het aanbeveling een en
ander via de Ligplaatsverordening verder te reguleren, nu alsdan meer preventief gehandhaafd
kan worden dan wanneer achteraf dient te worden vastgesteld dat het innemen van ligplaatsen
een belemmering vomit voor de doorvaart. Bovendien spelen ook andere motieven dan de
doorvaart een rol (zoals die van recreatie).
Het is dus wenselijk dat er een wijziging van de Ligplaatsverordening plaatsvindt. Daartoe is
een concept wijzigingsvoorstel bijgevoegd. Het voorstel komt er kort gezegd op neer dat het
behoudens ontheffmg van het college van burgemeester en wethouders niet meer mogelijk is
ligplaatsen aan de oever van een erf van een woning in te nemen voor zover deze zich bevindt
aan de doorgaande vaarroute van de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Daartoe dient artikel 2
van de Ligplaatsverordening te worden gewijzigd. Nu zich niet op alle locaties aan de route
knelpunten voordoen, dient de mogelijkheid tot ontheffmg te blijven bestaan. Het verdient
wel voorkeur dat daartoe vaststaand beleid of een beleidsregel door het college wordt
vastgesteld, zodat duidelijk is wanneer een ontheffmg wel en wanneer een ontheffmg niet kan
worden verleend. Dit zal met name afhankelijk zijn van de breedte van de doorvaart. Tevens
is een voorbehoud opgenomen voor wat betreft kleine open vaartuigen die zijn bestemd om
uitsluitend of hoofdzakelijk door spierkracht te worden voortbewogen'. Alsdan mogen
roeiboten, kano en dergelijke, mits deze te defmieren zijn als 'klein', op onderhavige locaties,
nog wel ligplaatsen innemen.
Kanttekeningen:
Gelet op het feit de voorgenomen wijziging van de Ligplaatsverordening consequenties heeft
voor aanwonenden aan de Noordelijke Elfstedenvaarroute, verdient het aanbeveling de
concept wijzigingsverordening overeenkomstig de Inspraakverordening van de gemeente
Leeuwarderadeel gedurende zes weken voor inspraak ter inzage te leggen. Belanghebbenden
en ingezetenen kunnen alsdan hun zienswijze naar voren brengen. Bij het definitief vaststellen
van de wijzigingsverordening kan dan rekening worden gehouden met hetgeen door hen naar
voren is gebracht. Hoewel het volgen van deze procedure niet verplicht is voor het vaststellen
van de wijzigingsverordening, verdient het uit oogpunt van zorgvuldigheid aanbeveling een
inspraakronde te houden. Gelet op het feit de Noordelijke Elfstedenvaarroute in 2013 open
gesteld zal worden is er bovendien voldoende tijd om een dergelijke procedure te doorlopen.
Nu er geen wettelijke verplichting is voor een inspraakronde, dient uw raad daartoe
overeenkomstig artikel 2 lid 1 van de Inspraakverordening gemeente Leeuwarderadeel te
besluiten.
Financiele toelichting:
n.v.t.
Uitvoering afhandeling:
Na de inspraakreacties zal uw raad worden geinformeerd over het definitief vaststellen van de
wij zigingsverordening
Evaluatie: