De gemeente komt met de realisatie van sociale huurwoningen tegemoet aan woningvraag vanuit de stadsregio; hierover zijn afspraken gemaakt in regioverband. Leeuwarderadeel neemt hiermee in stadsregionaal verband verantwoordelijkheid voor de opvang van huishoudens met een lager inkomen. Reden is om meer balans te krijgen in de verhouding sociale huur - overige voorraad in de stadsregio. Dit staat los van recente marktontwikkelingen. Het is niet zo dat specifiek deze 70 woningen direct en uitsluitend worden toegewezen aan huishoudens uit Leeuwarden: ook huishoudens uit Leeuwarderadeel kunnen zich melden. Door bovendien flexibel te bouwen (slaapkamer en badkamer beneden) ontstaat er ruimte voor doorstroming en kwaliteitsverbetering onder oudere inwoners van Leeuwarderadeel terwijl tegelijk, verspreid over de voorraad, ruimte ontstaat om een deel van de druk uit de Stadsregio als geheel op te vangen. Een dubbele winst kortom: drukverlaging in de stadsregio, kwaliteitsverbetering in Leeuwarderadeel. De 70 woningen bieden bovendien ruimte om eventuele groei van de 'eigen' doelgroep het hoofd te bieden (dit gaat dan wel ten koste van de ruimte voor opvang vanuit Leeuwarden). Dat verouderde seniorenwoningen vaker bewoond worden door jongeren komt in onze ogen niet omdat senioren niet meer in de gemeente willen wonen, maar omdat de kwaliteit van dit type woningen niet meer aan de huidige eisen voldoet. Een aanbodprobleem, geen vraagprobleem derhalve. De corporaties hebben ons meegedeeld toekomst te zien in de beoogde sociale woningbouw; krantenartikelen of andere bronnen waaruit iets anders blijkt, komen niet overeen met gesprekken die wij met de corporatie hadden. We houden als gemeente de taak om de kwaliteit van De Steens te bewaken, ondanks de ruimte die wij bieden aan de ontwikkelaar om samenwerking te zoeken met een corporatie. We onderkennen wel de zorg om de dichtheid van De Steens; op dit punt treden wij blijvend in overleg met de ontwikkelaar. We onderkennen dat de realisatie van 35 sociale koopwoningen een risico met zich meebrengt. De beoogde sociale koop is van een betere (modemere) kwaliteit dan de goedkoopste koopvoorraad op veel andere plekken in de gemeente en speelt daarmee in op een kwaliteitsvraag die in de bestaande voorraad moeilijk te bieden is. Dit kan de bestaande goedkope voorraad op termijn enigszins onder neerwaartse prijsdruk zetten. Om die reden starten we, in reactie op de zienswijzen, een brede monitor, waarin naast nieuwbouw ook de bestaande voorraad gevolgd worden. Zie verderop in deze reactie. We onderkennen dat de gewenste kwaliteitsslag binnen de koopsector mede afhangt van de mogelijkheid om de bestaande koopwoning te verkopen. In de huidige conjunctuur en marktsituatie is dat lastig en hoe zich dit de komende jaren ontwikkelt, is nog onzeker. Om die reden brengen we flexibiliteit aan in het programma voor De Steens. Evengoed is de kwaliteitsvraag er naar verwachting op langere termijn wel degelijk en we sorteren daar op voor. Onze stelling is dat grote kavels niet onverkoopbaar zijn vanwege hun grootte, maar dat kavels slecht verkoopbaar zijn bij een ongunstige prijs-kwaliteitverhouding annex vierkantemeterprijs. Dat is precies de stelling in de woonvisie: De Steens moet een gunstige prijskwaliteitverhouding hebben om succesvol te zijn, of dit nu een grote of kleine kavel betreft. 6 Sociale koop Vrije markt koop HAW architected en adviseurs

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 128