overdracht was toen voor De Klompskippers dat de gemeente vooraf achterstallig onderhoud uitvoert (laat uitvoeren) en betaalt. Daarmee bedoelde men: baggeren (en impliciet afvoer baggerspecie, schone grondverklaring), herstel van de walbeschoeiingen (damwanden) en ophoging van de paden. Baggeren is volgens de vereniging zeer urgent. Uit het onderzoek naar de kwaliteit van het waterbodemmateriaal (CSO Milfac, maart 2010) blijkt dat de waterdiepte varieerde tussen de 1,20 en 1,30 meter diepte en dat het slib niet verontreinigd is en op normale wijze afgevoerd kan worden. De bestaande damwanden zijn deels verrot. Dat veroorzaakt ook inzakkingen van de paden en langs de damwanden. De aarde die uitspoelt komt in de haven terecht en veroorzaakt plaatselijk ondieptes. De Klompskippers hebben de schade van verzakkingen steeds zelf hersteld. Herstelwerkzaamheden kunnen volgens een door ons opgevraagde offerte (april 2010) op diverse wijzen worden uitgevoerd, van een eenvoudige en goedkope oplossing tot duurdere varianten, waarbij de kwaliteit en duurzaamheid van het gebruikte materiaal met name bepalend is voor de prijs. Uiteindelijk zijn De Klomskippers bereid geweest de jachthaven over te nemen en vroegen toen 150.000 voor de herstelwerkzaamheden en het baggeren van de jachthaven. In reactie op dit voorstel hebben wij De Klomskippers laten weten dat de financiele mogelijkheden van onze gemeente dermate beperkt zijn dat dit bedrag een te groot beslag legt op de reserves (er is geen bedrag in de begroting beschikbaar voor onderhoud). Daarbij moeten we ons afVragen in hoeverre het in stand houden van een jachthaven behoort tot de (kem)taken van een gemeente en daarmee wel of niet een verantwoorde maatschappelijke- en financiele keuze is. De insteek is steeds geweest om er met De Klompskippers uit te komen. We hebben als gemeente een (morele) verplichting ten opzichte van de huidige huurders. Bovendien is dit de wens van de gemeenteraad (motie november 2006). De huur is overigens door de gemeente opgezegd per 1-1-2010. Van rechtswege loopt de overeenkomst echter nog 5 jaar door tot 1- 1-2015. De boekwaarde van het perceel is nihil. Uiteraard is er wel een economische waarde. Uiteindelijk heeft het bestuur van watersportvereniging De Klompskippers ons finale voorstel van 62.000 voorgelegd aan haar leden tijdens een Algemene ledenvergadering. Die heeft in meerderheid ingestemd met de insteek van het bestuur en de gemeente. Uiteindelijk hebben de gesprekken daama geleid tot de concept-koopovereenkomst zoals deze er nu ligt. Daarbij worden jachthaven, havengebouw, steigers en alle aan- en toebehoren gelegen aan- en nabij Efter de Wal 5 te Britsum door de gemeente Leeuwarderadeel in de huidige staat verkocht aan Watersportvereniging De Klompskippers voor een bedrag van 1,-. Er wordt recht van eerste koop door de gemeente opgenomen en een anti-speculatiebeding waarbij bij vervreemding binnen 10 jaar een verrekening dient plaats te vinden. Verder is een scherpe grens aangegeven van het over te dragen terrein, rekening houdende met het openbare karakter van het resterende deel van de opvaart en de trailerhelling. Slechts een deel van de opvaart wordt verkocht aan De Klompskippers. De rest van de opvaart is en blijft openbaar vaarwater. Iedereen moet bovendien gebruik kunnen blijven maken van de trailerhelling. Voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden door De Klompskippers ontvangt de Watersportvereniging een bedrag, in de vorm van subsidie, van 62.000 van de gemeente. De kosten van het opnieuw opmeten van de perceelsgrenzen, alsmede andere aan deze overeenkomst gerelateerd kosten komen voor rekening van De Klompskippers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 132