B. Waar staan we nu: Wat hebben we gerealiseerd Wet Werk en Bijstand (WWB) 1Bestandtoename 17,6 duuizame uitstroom stagneert nog steeds; overschrijding Inkomendeel wordt deels gecompenseerd door gedeeltelijke verloning (werken naar vermogen) op het Werkdeel 2. Proportionele herschikking van de re-integratieactiviteiten binnen het budget Werk is gerealiseerd Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 3. Ondanks stijging van het aantal clienten met 3,8%; zijn de kosten in 2010 met 714,416,- gedaald door; a. heronderzoek op bestaande HH 2; waardoor verschuiving is gerealiseerd naarde goedkopere HH1 b. Minder woningaanpassingen (is geen structurele uitgave) c. Ombuigingsbeleid in WMO voorzieningen Apparaat 4. Bezuiniging van 5% is voor 2011 ingeboekt 5. Organisatorische en formatie aanpassingen zijn deels gerealiseerd en er wordt geanticipeerd op toekomstig rijksbeleid: a. Herziening samenwerking met (terugtredende) UWV Werkbedrijf is opgepakt b. Dienst SoZaWe en Empatec/Empaselect bereiden zich samen voor op een samenwerking die anticipeert op de Wet Werken Naar Vermogen c. Binnen financiele kaders en technische mogelijkheden is een aanvang gemaakt met digitalisering van aanvragen en verdergaande digitalisering van werkprocessen C. Strategische Keuzen: waar willen en kunnen we naar toe Wet Werk en Bijstand (WWB) 1Opschaling door Integrate samenwerking met (keten-)partners UWV Werkbedrijf, Empatec/ Empaselect, Onderwijs en Ondememers; met focus op Werken naar vermogen 2. Focus re-integratie op uitstroom- en doorstroom van kansrijke clienten; waar mogelijk in combinatie met actiepunt 1 3. Versoberen minimabeleid; rijksbeleid is uitgangspunt 4. Vraaggestuurde dienstveriening; meer zelfredzaamheid burger Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 5. Op onderdelen gezamenlijke - en Integrate inzet op bevordering Civil Society; via ondersteunende methodiek en instrumenten 6. Compensatiebeginsel baseren op risico naar draagkracht en eigen verantwoordelijkheid bij de burger, door: a. Vraaggestuurde dienstveriening b. Inkomen- en vermogenstoets c. Beperken van het pakket WMO vooizieningen NB. Een VNG bestuurakkoord, de wettelijke verplichtingen en de door het rijk gehanteerde normbedragen dienen voor het bestuur als referentie Apparaat 7. Bezuinigingstaakstelling/-ambitie blijft 10% over meerdere jaren 8. Het bestuur kiest gezien de nog onduidelijke effecten van het voorgenomen rijksbeleid en het VNG bestuursakkoord (wat een complex - en ingrijpend transitieproces vergt met vergaande frictiekosten) voor een afgewogen bezuinigingsscenario

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 123