omgevingsvergunningen met een uitgebreide procedure geen sprake van een fatale termijn, er ontstaan geen vergunning 'van rechtswege'. Wei is de Wet Dwangsom bij niet tijdig beslissen van toepassing en dat betekent dat elke beslissing die te laat wordt genomen de gemeente geld kan kosten. Daamaast is het natuurlijk ook zo dat het streven er op gericht moet zijn om wettelijke termijnen gewoon te halen. 1.2 Het streven naar versnelling van procedures en deregulering De bevoegdheid tot het vaststellen van bestemmingsplannen kan niet worden gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Dit betekent dat voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet onder de 'kruimelgevallen' vallen, altijd een raadsbesluit nodig zou zijn. Tijdswinst ten opzichte van een bestemmingsplanprocedure kan worden bereikt door af te zien van de noodzaak van een verklaring van geen bedenkingen door de gemeenteraad. Feitelijk is er dan sprake van deregulering. 2.1 Met het aanwiizen van de genoemde categorieen van gevallen komt de oude 19 lid 2 Wro liist weer terug Yoorgesteld wordt om de door de provincie opgestelde limitatieve lijst van (categorieen van) gevallen waarvoor geen verklaring van geen bezwaar behoeft te worden afgegeven door gedeputeerde staten, te hanteren als lijst waarvoor geldt dat geen verklaring van geen bedenkingen is vereist. Deze lijst is onder de WRO (oud) door gedeputeerde staten vastgesteld. Aan gevallen die voldeden aan de criteria op deze lijst kon medewerking worden verleend met toepassing van een procedure ingevolge artikel 19 lid 2 WRO, waarbij gedeputeerde staten geen verklaring van geen bezwaar hoefden af te geven. Het college was in deze gevallen bevoegd om vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen. In de gevallen die niet pasten binnen de provinciale limitatieve lijst kon medewerking worden verleend door middel van de vrijstelling ingevolge artikel 19 lid 1 WRO. Hierbij was de raad bevoegd om vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan. Door de "oude" limitatieve lijst van de provincie nu als uitgangspunt te nemen, ontstaat in feite dezelfde situatie als ten tijde van de WRO. Het college kan zonder tussenkomst van de raad medewerking verlenen aan aanvragen voor activiteiten die passen binnen de categorieen van gevallen als benoemd in de provinciale limitatieve lijst. 2.2 Passcnd binnen bclcid Voor hot ruimtclijk bclcid van onzc gemeente zijn vcrochillcndc nota' s/bclcidsplarmen opgcotcld. Dit bclcid dicnt alo leader voor de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente Lccuwardcradocl en duo ook voor de ruimtelijke ondcrbouwing van do te bchandclcn omgevingsvergunningen waarbij wordt afgeweken van het bcstcmmingoplan. Afwijkcn van het bcotcmmingoplan is dan een uitwcrlring door hot college van door de raad gcotcldc leaders. 2.2 De gemeenteraad heefit reeds een positief oordeel gegeven Er zijn gevallen/ontwikkelingen waar we in een vroeg stadium de gemeenteraad al vragen. om een standpunt in te nemen. Ook zijn er wel eens initiatieven waar de raad via een andere "ingang" dan ruimtelijke ontwikkeling al over beslist heefit. Er hoeft dan in de omgevingsvergunning procedure geen verklaring van bedenkingen meer van de raad te

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 146