GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL 10
Stiens, 10 oktober 2011
Raadsvergadering: 29 oktober 2011
Voorstelnummer: 2011/60
Behandelend ambtenaar:
E-mail:
Telefoonnr.
S. Zondervan
s .zondervan@leeuwarderadeel .nl
Onderwerp:
058-257 66 37
Beheerplan wegen 2012-2016
Te nemen besluit:
Kennis te nemen van het gepresenteerde Beheerplan wegen 2012-2016 en het college op te
dragen te komen met een nadere uitwerking voor een altematieve aanpak van het
wegenbeheer.
Korte inhoud:
Het bijgevoegde "Beheerplan wegen 2012-2016" geeft informatie over het beheer voor de
periode 2012-2016 en is opgezet aan de hand van de systematiek voor rationed wegbeheer,
zoals deze is ontwikkeld door de Stichting CROW (het kenniscentrum voor verkeer, vervoer
en infrastructuur). Het Beheersplan wegen 2012-2016 is opgesteld door de Grontmij.
Conclusie van het Beheersplan wegen is dat er achterstallig onderhoud is en een beduidend
hoger budget benodigd is om de verhardingen te kunnen onderhouden en de opgelopen
achterstand in te kunnen halen. Tevens wordt geadvisperd om voorrang te geven aan
asfaltverhardingen.
De toename van achterstallig onderhoud komt doordat minder geld beschikbaar wordt gesteld
als benodigd. Daamaast zijn de prijzen in de GWW-sector de afgelopen jaren sneller gestegen
als de inflatie, waardoor voor het feitelijk te besteden bedrag steeds minder kan worden
gedaan.
Bovendien wordt de behoefte steeds groter omdat de door uitstel te nemen maatregelen
zwaarder (en dus duurder) worden.
Bovenop dit alles spelen ook nog autonome processen die het normale degeneratieproces
versnellen, zoals het steeds zwaarder en groter wordende landbouwverkeer, vorst en op
bepaalde wegen hoge(re) verkeersintensiteiten ten gevolge van bijvoorbeeld sluipverkeer
Ook het onderhoud op basis van klachten ("klein leed") neemt steeds verder toe. Een
aanzienlijk deel van het huidige budget wordt hieraan besteed. Hierdoor is er minder ruimte
voor structured onderhoud.
De verhardingen die niet voldoen aan de CROW richtlijnen vormen een risicofactor in de
aansprakelijkheid van de wegbeheerder in het geval van ongevallen. Een te laag
onderhoudsbudget resulteert in een verhoogde risicokans voor ongevallen en de daarbij
behorende aansprakelijkheidsclaims.