een van de schades een inspectiebeoordeling L2 of groter is gegeven (lichte schade op meer dan 30% van het oppervlak van het wegvakonderdeel). Voor alle aldus geselecteerde wegvak- onderdelen is een maatregelgroep vastgesteld. Voor asfaltverhardingen wordt de maatregel- groep bepaald overeenkomstig de maatregelkeuze van de standaardsystematiek. Voor elemen- tenverhardingen is de voorgeschreven maatregelgroep "gedeeltelijk groot onderhoud 50%". De kosten voor deze maatregelen zijn opgeteld en gelijkmatig over de planperiode 2014 2016 verdeeld. Uit de afgevlakte basisplanning volgt dat de komende 5 jaar 3.305.000 (gemiddeld 661.000 per jaar) benodigd is voor het wegonderhoud. Alle wegvakonderdelen waarbij de richtlijn is be- reikt dan wel is overschreden, komen op korte termijn voor onderhoud in aanmerking. Deze on- derdelen worden gepland in planjaar 1 (2012) en planjaar 2 (2013). De kosten hiervoor bedra- gen 1.031.000. Hiervan is 761.000 achterstallig onderhoud. Achterstallig onderhoud is ge- definieerd als onderhoud op wegvakonderdelen waarbij de richtlijn al is overschreden, met an- dere woorden waarbij het onderhoud al eerder uitgevoerd had moeten worden. Dit zijn onderde- len die vallen in de categorie met de kwaliteitsbeoordeling 'zeer slecht'. Wanneer de gemeente Leeuwarderadeel het benodigde onderhoudsbudget niet beschikbaar heeft zal de onderhoudsachterstand groter worden. Bij asfaltverhardingen treedt er dan kapi- taalvernietiging op. Kapitaalvernietiging is het verschil in kosten van uitgesteld en de kosten tussen de oorspronkelijk maatregel en de zwaardere maatregel die als gevolg van uitstel is ont- staan. Kapitaalvernietiging vindt alleen plaats bij asfaltverhardingen. Verder loopt de gemeente Leeuwarderadeel bij uitstel van onderhoud een verhoogd risico ten aanzien van ongevallen en de daarbij samenhangende aansprakelijkheidsclaims. 6.2.2 Langetermijnbudget Naast het technisch noodzakelijke budget voor de periode 2012 - 2016, de zogenoemde korte en middellange termijn, is ook een budget voor de lange termijn berekend. Deze lange termijn betreft de periode na 2016. Dit bedrag wordt het cyclusbudget genoemd en is gebaseerd op standaardcycli van onderhoudsmaatregelen. Het cyclusbudget is niet bepaald op basis van de huidige technische kwaliteit maar op basis van cycluskosten en het areaal. In bijlage 1 is nader ingegaan op het cyclusbudget en het bepalen hiervan. In de CROW-systematiek wordt ervan uitgegaan dat de levenscyclus van een weg wordt afge- sloten met een rehabilitatie. Rehabilitatie is het vervangen van de volledige wegconstructie, in- clusief verbetering van de fundering, waarbij het dwarsprofiel en trace van de weg gelijk blijft. In de praktijk wordt echter vaak groot onderhoud in de vorm van een overlaging of volledig her- straten toegepast. Hierbij wordt de fundering niet vervangen of verbeterd. Op lange termijn zal moeten worden uitgegaan van een jaarlijks onderhoudsbudget, hierbij zal op eindelevensduur een rehabilitatie plaatsvinden, van ongeveer€ 737.000 uitgaande van het areaal dat nu in het bestand is opgenomen. Wanneer op het einde van de levensduur een constructieve maatregel wordt toegepast in plaats van een rehabilitatie dan is er jaarlijks ca. 495.000 benodigd. 6.2.3 Bermverharding Grontmij Financier analyse Jaar Versnelde toename* Totaal Asfalt Elementen Asfalt Elementen 2012 546.000 €215.000 €0 €0 €761.000 2013 €215.000 55.000 €0 €0 270.000 2014 99.000 14.000 288.000 359.000 760.000 2015 58.000 46.000 288.000 359.000 €751.000 2016 €116.000 €0 288.000 359.000 763.000 Totaal 2012-2016 1.034.000 €330.000 €864.000 1.077.000 €3.305.000 Gemiddeld per jaar €207.000 €66.000 €173.000 €215.000 €661.000 De oorzaak van de versnelde toename is toegelicht in bovenstaande alinea's. NNHI 20111001, revisie D1 Pagina 13 van 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 40