kg Grontmij Bijlage 1Wegbeheer (Vervolg 2) Naast de hierboven genoemde schadecijfers is ook het cijfer 0 toe te kennen aan wegvakon- derdelen waar geen schade aanwezig is. Nadat de inspectie is uitgevoerd worden de resultaten hiervan ingevoerd in het systeem. Uit de inspectie volgt de actuele kwaliteit per wegvakonderdeel. De actuele kwaliteit per wegvakon- derdeel wordt daarna getoetst aan de richtlijn. Voor elke schade is een richtlijn opgesteld. De richtlijn is door CROW vastgesteld als een grens tussen twee schadecijfers, bijvoorbeeld tussen M2 en M3. Deze richtlijnen geven een minimum aan: zij zijn de onderkant van verantwoord wegbeheer. Ze zijn zo opgesteld dat het technisch noodzakelijke onderhoud in de juiste periode wordt gepland: niet te vroeg en niet te laat. Veiligheid, duurzaamheid, comfort en aanzien heb- ben bij het opstellen van de richtlijnen een rol gespeeld. Als de richtlijn wordt overschreden dan plant het systeem dit onderdeel automatisch in de korte termijn (planjaar 1 -2). Indien de richt lijn niet wordt overschreden, dan bepaalt het systeem aan de hand van gedragsmodellen of waarschuwingsgrenzen het planjaar van onderhoud. Op deze manier kunnen wegvakonderde- len in de middellange termijn gepland worden (3-5 jaar) of de lange termijn 5 jaar). De richt lijnen en waarschuwingsgrenzen worden nader toegelicht in Tabel 8 t/m 14 in hoofdstuk A4 van publicatie 147 van het CROW. Voor de schade 'oneffenheden' bij elementenverhardingen van het wegtype 3 (gemiddeld be- laste weg, bijvoorbeeld een stadsontsluitingsweg) ligt de richtlijn tussen de schadecijfers M2 en M3. De klasse boven de richtlijn is daarom M3. Indien voor het wegvakonderdeel het schadecij- fer M3 wordt gegeven, dan is de aanwezige schade groter dan de richtlijn en wordt dit onder deel gepland in planjaar 1-2. Wanneer een gei'nspecteerde schade meer dan een klasse bo ven de richtlijn is (in het voorbeeld E1, E2 of E3), dan is er sprake van achterstallig onderhoud. Wegvakonderdelen waar sprake is van achterstallig onderhoud worden automatisch gepland in planjaar 1. Op deze manier worden alle gei'nspecteerde wegvakonderdelen in een bepaald planjaar gepland. In de nieuwe CROW-systematiek worden alleen de wegvakonderdelen ge- presenteerd die in de korte (1-2 jaar) of middellange termijn (3-5 jaar) vallen. Onderdelen die in de planperiode 5 jaar vallen, zijn voor de planning niet meer van belang en worden niet meer gepresenteerd. Klein onderhoud Klein onderhoud komt voor bij wegvakonderdelen als de schadebeelden ernstig zijn maar op zeer geringe oppervlakten van die betreffende onderdelen voorkomen. Een overzicht hiervan is te vinden in onderstaande tabel. Tabel 3 Klein onderhoud omvangstabel Asfalt Klasse Omvang Rafeling Ernstig 5% totale oppervlak Dwarsonvlakheid Ernstig 5 m1 per 100 m1 Oneffenheden Ernstig 5 st per 100 m1 Scheurvorming Ernstig 5 m1 per 100 m1 Elementen Dwarsonvlakheid Ernstig 5 m1 per 100 m1 Oneffenheden Ernstig 5 st per 100 m' In Figuur 1 is een voorbeeld te zien van de schades dwarsonvlakheid en rafeling. Schades dwarsonvlakheid en rafeling Figuur 1 j» NNHI 20111001, revisie D1

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2011 | | pagina 46