geldt voor artikel 6:162 BW dat de wegbeheerder aan de aansprakelijkheid kan ontkomen door
aan te tonen dat hij niet op de hoogte was (of had kunnen zijn) van de betreffende situatie.
Zowel bij de risicoaansprakelijkheid als schuldaansprakelijkheid kan eigen schuld van de weg-
gebruiker de schadevergoedingsplicht van de wegbeheerder verminderen. Geconcludeerd
wordt dat de bepalingen uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek over de aansprakelijkheid van de
wegbeheerder niet zijn toegespitst op specifieke gevallen. In de rechtspraak wordt nader be-
paald op welke wijze de wettelijke bepalingen worden toegepast. De wegbeheerder kan de
kans op claims verkleinen door een goed functionerend onderhouds-, meldingen- en inspectie-
proces en de nadelige gevolgen van claims verminderen door een goed functionerend klach-
tenbehandelingproces.
Milieu
Wet milieubeheer
De Wet milieubeheer is een kaderwet waarin de uitgangspunten van het milieubeleid staan be-
schreven. De Wet milieubeheer (Wm) is de belangrijkste milieuwet en bepaalt welk (wettelijk)
gereedschap kan worden ingezet om het milieu te beschermen. De belangrijkste instrumenten
zijn milieuplannen en -programma's, milieukwaliteitseisen, vergunningen, algemene regels en
handhaving. Ook bevat de wet de regels voor financiele instrumenten, zoals heffingen, bijdra-
gen en schadevergoedingen. In Nederland wordt de praktische uitvoering gewoonlijk verder
uitgewerkt in de vorm van een Algemene maatregel van Bestuur (AMvB's) en/of een Ministerie-
le regeling met nadere richtlijnen, waarbij 1 of meerdere wetten als grondslag dienen. Het Be-
sluit asbestwegen milieubeheer en het Besluit bodemkwaliteit zijn AMvB's waar de wegbeheer
der mee te maken krijgt.
Besluit asbestwegen milieubeheer
Het Besluit asbestwegen milieubeheer bepaalt dat in (half-)verhardingen geen asbest aanwezig
mag zijn. Indien het asbest voor 1 juli 1993 is aangebracht kan het worden afgeschermd door
een verharding die voldoet aan eenduidig vastgestelde eisen. Asbest dat na 1 juli 1993 is aan
gebracht moet worden verwijderd. Indien deze wegen moeten worden gereconstrueerd, zal re-
kening moeten worden gehouden met afvoer van het asbesthoudende materiaal en de kosten
daarvan. Voor de verwijdering van asbest geldt geen saneringsplicht en mag asbest blijven zit-
ten zolang het niet wordt "opgepakt" of bewerkt.
Besluit bodemkwaliteit
Een voor de wegbeheerder ingrijpende wettelijke regeling is het Besluit Bodemkwaliteit. Dit
heeft als doel vervuiling van de bodem en het oppervlaktewater te voorkomen. Het Besluit bo
demkwaliteit stelt een aantal voorwaarden aan het (her-)gebruik van wegenbouwmaterialen. De
stringente eisen die het Besluit stelt aan de mogelijkheden tot hergebruik kunnen tot kostenver-
hoging van de materialen en van de onderhoudswerkzaamheden leiden.
Een van de bepalingen in het Besluit Bodemkwaliteit waarmee de wegbeheerder direct te ma
ken krijgt, is dat teerhoudend asfalt sinds 1 januari 2001 onder hetzelfde regime valt als alle
andere bouwstoffen. Indien bij het reconstrueren van wegen teerhoudend asfalt vrijkomt, moet
er rekening mee worden gehouden dat dit asfalt moet worden aangeboden aan een erkende
verwerker van teerhoudend asfalt. Indien met de juiste onderzoeksmethode wordt aangetoond
dat het asfalt teervrij is, kan dit asfalt worden afgevoerd naar een asfaltcentrale om te worden
hergebruikt in warm bereid asfalt. Er geldt geen saneringsplicht voor teerhoudend asfalt. Zolang
dit blijft liggen en niet wordt "opgepakt" of bewerkt zijn er geen problemen ten aanzien van het
Besluit Bodemkwaliteit.
Bij de bepaling van de onderhoudsbudgetten wordt in dit beheerplan geen rekening gehouden
met eventuele meerkosten voor het behandelen en verwijderen van teerhoudend asfalt en
eventuele onderzoekskosten van overige bouwstoffen, tenzij expliciet is vermeld dat deze kos
ten wel zijn bepaald.
Geluid
q* Grontmij
Bijlage 2Wettelijk kader en milieu (Vervolg 1)
NNHI 20111001, revisie D1