Tegenwoordig zijn diverse asfalt- en elementenmaterialen beschikbaar die ook bij lagere snel-
heden het bandengeluid kunnen reduceren. Tot 30-50 km/u overheerst het motorgeluid, daar-
boven het bandengeluid. De te bereiken geluidreductie is in de orde van 3 -4 dB(A). Een re-
ductie van 3 dB(A) betekent een halvering van het geluidniveau. Verschillende gemeenten han-
teren als beleid om op bepaalde type wegen geluidreducerende deklagen of elementen toe te
passen.
Duurzaamheid
De overheid zet hoog in ten aanzien van Duurzaamheid. Voor beheer en onderhoud van wegen
houdt dit in dat zorgvuldig moet worden omgegaan met energie, materialen, leefomgeving, na-
tuur, landschap en water.
Om invulling te geven aan duurzaamheid bij wegbeheer kan gebruik worden gemaakt van het
Nationaal Pakket Duurzaam Bouwen in de GWW-sector van het CROW of het programma
Duurzaam Inkopen van Agentschap NL ten aanzien van de productgroep wegen. Een aantal
duurzame aspecten bij wegbeheer zijn:
besparing op energie en CO2 uitstoot (bijvoorbeeld door toepassing van energiearm as
falt)
duurzaam materiaalgebruik (bijvoorbeeld hergebruik van oud asfalt in nieuw asfalt of te
kiezen voor betonstraatstenen met betongranulaat als toeslagmateriaal in plaats van
grind;
reductie van geluid (bijvoorbeeld door te kiezen voor een geluidarm wegdek)
afvoer van afstromend wegwater (bijvoorbeeld een waterdoorlatende constructie)
natuur en landschap (bijvoorbeeld een verdiepte ligging of een faunapassage)
4* Grontmij
Bijlage 2 Wettelijk kader en milieu (Vervolg 2)
NNHI20111001, revisie D1