De kostprijs bedraagt zo'n 50-60% ten opzichte van een traditionele constructie, maar bezit ook niet
dezelfde kwaliteit en levensduur.
3 Afwaarderen van wegen
Het afwaarderen van wegen betekent dat wegen onder het CROW niveau worden onderhouden. Er
wordt een goedkope onderhoudsmaatregel toegepast met een korte levensduur die er alleen voor
zorgt dat het kwaliteitsaspect veiligheid niet in het geding komt. De kwaliteitsaspecten comfort,
aanzien en duurzaamheid komen bij deze maatregelen wel in het geding. Langzaam zal de
constructieve kwaliteit van deze wegen steeds verder achteruitgaan.
Van alle wegen buiten de bebouwde kom is de vraag hoe belangrijk deze gevonden worden voor de
verplaatsing van A naar B door (vracht)auto's, landbouwvoertuigen of (brom)fietsers.
Veel wegen zijn plattelandswegen waarop de intensiteit niet hoog is.
Uiteraard zijn er binnen deze categorie verschillen in belangrijkheid.
Op basis van de lokale en praktische kennis en huidige onderhoudstoestand is als eerste aanzet
gekeken welke wegen eventueel in aanmerking komen om te worden afgewaardeerd, waarbij de
veiligheid niet in het geding komt. Veel minder aandacht wordt hierbij geschonken aan de
kwaliteitseisen comfort, aanzien en duurzaamheid.
Duidelijk mag zijn dat wanneer er wegen worden afgewaardeerd tot beneden het minimale niveau dit
ook consequenties heeft.
Ten eerste levert het uitvoeren van een minimale onderhoudsmaatregel, waarbij de veiligheid met in
het geding komt, een aanzienlijke kostenbesparing op.
Echter is dit een kostenbesparing op korte termijn, omdat een goedkopere maatregel een kortere
levensduur heeft. Deze kostenbesparing blijft echter van kracht als je de wegen structureel
afwaardeert. Het beeld dat dan ontstaat geeft een uitstraling van een lappendeken. Daarnaast zal op
de langere termijn de weg ook constructief veranderen. Mogelijk van asfaltverharding naar
puinverharding.
Wordt in een later stadium besloten deze wegen weer op te waarderen, dan zal er sprake zijn van
kapitaalvernietiging. Dit betekent dat je in de toekomst een hogere investering moet doen om
hetzelfde niveau te bereiken.
Ten tweede wordt er attentie van de gebruiker verwacht. Namelijk de burger moet zijn of haar
rijgedrag aanpassen aan de situatie. Dit kan met borden worden aangegeven.
Ten derde zal er theoretisch een verhoogd risico ontstaan voor ongevallen en daarmee
samenhangend aansprakelijkheid. Echter in welke mate dit risico toeneemt is niet in te schatten.
Feit blijft dat de weg altijd onderhoud en dus geld zal vergen.
4 Wegen onttrekken aan openbaarheid, dan wel afstoten
De meest besparende maatregel is het afstoten van een weg. Echter is deze optie de minst
waarschijnlijke.