Argumenten:
Dit voorstel is gebaseerd op de volgende argumenten:
1.1. Dit is een afgewogen pakket.
De voorgestelde kaders zijn realistisch en haalbaar m.u.v. de inkomens- en vermogens-
toets. In de notitie wordt onder de kop 'WWB' bij punt 2 gesproken over kansrijken.
Hieronder moeten de 'middengroepen' worden verstaan die met enige ondersteuning
kunnen doorstromen naar de arbeidsmarkt. De echte kansrijke clienten kunnen zich op
eigen kracht redden.
2.1. Dit is in strijd met wetgeving.
Het is wettelijk niet toegestaan een inkomens- en vermogenstoets te hanteren met
betrekking tot het compensatiebeginsel. Het op biz. 2 van de notitie onder WMO punt
2.b. genoemde moet daarom vervallen.
Kanttekeningen:
Op biz. 2 van de notitie staat onder het kopje Wet Maatschappelijke Ondersteuning bij punt 2
dat het compensatiebeginsel zal worden gebaseerd op risico naar draagkracht en eigen verant-
woordelijkheid bij de burger door onder andere (punt b): een inkomens- en vermogenstoets.
Een inkomens- en vermogenstoets is echter wettelijk niet toegestaan. Daarom is hierbij aan uw
raad voorgesteld niet in te stemmen met dat onderdeel omdat dit in strijd is met de huidige
wetgeving.
Financiele toelichting:
Dit voorstel op zich heeft geen financiele gevolgen. Met het beleid dat op kaders en uitgangs-
punten wordt gebaseerd wordt een besparing op de uitgaven beoogd. In dat opzicht zijn er wel
indirecte financiele gevolgen
Evaluatie:
n.v.t.
Conclusies Raad le behandeling:
n.v.t.
Bijlagen:
Brief en notitie Dienst SoZaWe Noardwest Fryslan
Ter inzage gelegde stukken:
Collegevoorstel d.d. 11 oktober 2011