Nadere toelichting op de bestuurlijke Strategische Keuzen van de Dienst
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan, zoals toegezegd
tijden de Zwarte Haansessie op 9 mei 2011
Wet Werk en Bijstand (WWB)
1. Opschaling door Integrale samenwerking met (keten-)partners UWV Werkbedrijf,
Empatec/Empaselect, Onderwijs en Ondememers; met focus op Werken naar
vermogen
Toelichting: De fysieke en personele terugtrekking van het UWV Werkbedrijf per 1
januari 2012; een Rijksbudget dat niet toereikend is voor bekostiging van de Sociale
Werkvoorziening; een verder oplopend kiantenaantal (WAJONG) bij de Sociale Dienst en
de mtroductie van de Wet Werken naar Vermogen per 1 januari 2013, gepaard gaande met
een oplopende bezuinigtaakstelling vanuit het Rijk, nopen tot een andere vormgeving en
inhoud van dienstverlening aan burgers en ondememers. Het is denkbeeldig dat deze
gepaard zal gaan met een herschikking varf taken op regionaal en sub-regionaal niveau.
Dit vergt vergaande organisatorische wijzigingen en nieuwe efficigntere vormen van
samenwerking. Het bestuur ervaart deze in het licht van de ontwikkelingen op korte- en
middenlange termijn als onontkoombaar. Het bestuur zal de gemeenten/gemeenteraden
hierover tijdig informeren en betrekken.
2. Focus en inzet van het werkdeel zijn gericht op re-integratie van clignten die - naar
vermogen - op termijn kunnen door- /uitstromen naar (volledig/gedeeltelijk) betaald
werk of op termijn (volledig/gedeeltelijk) kunAen worden ingezet op vrijwilligers-
werk. De teruglopende re-integratie budgetten zullen worden gecompenseerd door
verdere intensivering van een (op maat toegesneden) samenwerking met (meer) werk-
gevers binnen en buiten de sub-regio Noardwest Fryslan en door inzet van loon-
dispensatie en (tijdelijk) leren/werken met behoud van uitkering als opstap naar
betaald werk
Toelichting: Het begrip 'kansrijke clignten' dient in het licht van de Wet Werken naar
Vermogen breder te worden geinterpreteerd. Uitgangspunt is wat een clignt - gemeten
naar beschreven objectieve normen - KAN.
3. Versoberen minimabeleid; rijksbeleid is uitgangspunt
Toelichting: Rijksbeleid is uitgangspunt. Het bestuur kiest er vooralsnog niet voor de
bestaande doelbijdragen te bundelen. Deze leveren geen/nauwelijks besparingen op voor
de uitvoeringskosten en leiden tot verlies van zicht op de aanwending van de verstrekte
middelen. Bestuur stelt een basispakket vast; de gemeenten hebben de vrijheid daarop
positief afwijkende keuzen te maken, voor zover die de Rijksnormen niet overschrijden.
4. Vraaggestuurde dienstverlening; meer zelfredzaamheid burger
Toelichting: De dienstverlening zal worden gebaseerd op het vermogen van de burger om
regie te voeren op zijn/haar eigen leven. Voor zover dat (nog) niet het geval is, zal de
dienstverlening er op zijn gericht de omgeving van de clignt te betrekken in het vergroten