het verschil aan te geven tussen de in principe jaarlijks aan instellingen verstrekte subsidies en
de overige (eenmalige) subsidies.
Best practice: gemeente Utrecht
Ook de aanvrager ziet soms door de bomen het bos niet meer en weet niet voor welke
subsidie hij in aanmerking zou kunnen komen. De gemeente Utrecht heeft hier een oplossing
voor gevonden. De aanvrager moet eerst een aantal vragen beantwoorden en komt zo te weten
welke subsidie hij kan aanvragen. Daarbij is er een groot verschil gemaakt tussen de enkele
vragen, die de subsidieaanvrager moet beantwoorden voor een eenvoudige
activiteitensubsidie tot 50.000 euro en de vragen, die hij moet beantwoorden voor het
aanvragen van een subsidie van meer dan 400.000 euro.
HOOFDSTUK 3. VERMINDERING VAN ADMINISTRATIEVE EN BESTUURLIJKE
LASTEN
In de afgelopen jaren heeft deregulering en het daardoor verminderen van de administratieve
en bestuurlijke lastendruk hoog in het vaandel gestaan, zowel op rijks- als op decentraal
niveau. Bij de ontwikkeling van de onderhavige, nieuwe Modelverordening is nadrukkelijk
ook gekeken naar deze dereguleringsaspecten. Met name is gekeken naar het verminderen van
de indieningsvereisten, maar ook naar de mogelijkheden van een andere
verantwoordingswijze en beter financieel beheer van subsidies. Hierop wordt in dit hoofdstuk
nader ingegaan.
3.1 Het verminderen van de indieningsvereisten
Om in aanmerking te komen voor subsidie moet er in de eerste plaats een aanvraag worden
ingediend. En veel belangrijker: bij deze aanvraag moet in veel gevallen een grote
hoeveelheid begeleidende stukken worden gevoegd. Wanneer dan wordt bedacht, dat in de
praktijk veel (vrijwilligers)organisaties gebruik maken van gemeentelijke subsidies, die niet
altijd beschikken over deskundige kennis, en dat er daamaast regelmatig stukken worden
opgevraagd, die niet altijd relevant zijn voor de beoordeling van de aanvraag, kan in een
aantal gevallen de conclusie worden getrokken dat de administratieve lasten niet altijd in
verhouding staan tot het aangevraagde subsidiebedrag.
Een groot aantal gemeenten heeft inmiddels dereguleringsprojecten uitgevoerd, die hebben
geleid tot het afschaffen van overbodige aanvraagvereisten, die ook bij een subsidieverlening
eenrol spelen.12
Zo kan bijvoorbeeld worden afgezien van het opvragen van een kopie inschrijfbewijs Kamer
van Koophandel of een kopie van de statuten. De gemeente kan deze zelf opvragen uit de
online database van de Kamer van Koophandel. Daartoe dienen echter intern bij de gemeente
enkele belemmeringen te worden opgeheven. Zo kan het zijn dat de gemeente nu nog de
beleidslijn hanteert, dat het de verantwoordelijkheid van de aanvrager is om te voldoen aan de
indieningsvereisten. Ook dient men rekening te houden met een toename van bestuurlijke
lasten voor de gemeente door het zelf opvragen van de gegevens bij de Kamer van
Koophandel. Het opvragen kost tijd en geld (2,50 euro per uittreksel).
Hierbij is ervan uitgegaan dat de gevraagde gegevens op het aanvraagformulier worden
vermeld. Het college bepaalt welke gegevens dienen te worden verstrekt en neemt daarbij de
proportionaliteit in acht. Hiermee wordt bedoeld dat de aard en hoeveelheid van de gevraagde
12 Zie in dit kader Overzicht Overbodige Indieningsvereisten Gemeenten, SIRA Consulting, Rap OIVl.O - 4 dec. 08, www.actal.nl.