gaan of de gegevens op het formulier kloppen en dan kan het heel eenvoudig, ondertekend,
retour worden gezonden.
Voor een aanvrager moet duidelijk zijn, waarvoor hij subsidie kan aanvragen en op welke
manier dit in zijn werk gaat. Van een burger kan niet worden verwacht dat hij een
ingewikkelde subsidieverordening volledig zal begrijpen. Daarom is het van belang om als
gemeente duidelijk te communiceren door bijvoorbeeld in een brochure of op de
gemeentelijke website de informatie op begrijpelijke wijze weer te geven.
Ingevolge artikel 4:29 Awb begint het subsidieproces met een aanvraag. Wat een aanvraag is
en aan welke eisen deze moet voldoen staat in afdeling 4.1.1. van de Awb. In het tweede lid is
bepaald welke gegevens de aanvrager dient te overleggen bij zijn subsidieaanvraag. De
bevoegdheid van het college ter zake nadere regels te stellen, is geregeld in lid 4. Het college
kan zo desnoods per geval regelen welke gegevens dienen te worden verstrekt, waarbij het
uitgangspunt is dat het college dit doet om de administratieve en bestuurlijke lasten voor alle
betrokkenen zo beperkt mogelijk te houden. Zo kan het college bijvoorbeeld bepalen dat voor
duidelijk bepaalde categorieen subsidies - bijvoorbeeld zogenaamde 'waarderingssubsidies',
eenmalige subsidies waaraan geen verantwoordingseisen worden gesteld - met minder dan de
standaard te overleggen gegevens bij aanvraag van een subsidie kan worden volstaan.
In artikel 5, lid 2, sub d, wordt verwezen naar de systematiek van subsidieverlening en
verrekening bij jaarlijks (per boekjaar) verstrekte subsidies conform artikel 4:72 Awb. Een
dergelijke verplichting dient in de beschikking tot subsidieverlening te worden opgenomen.
Inzage in de financiele reserve van een instelling is slechts aan de orde voor de beoordeling
van een jaarlijkse subsidieaanvraag van een grote instelling met overeenkomstige
subsidiebehoefte.
In artikel 5, lid 3, worden meer formele eisen gesteld aan instellingen, die voor de eerste maal
subsidie aanvragen.
Artikel 6. Aanvraagtermijn
Hier worden de termijnen genoemd, waarbinnen aanvragen voor subsidie dienen te zijn
ingediend bij het college. In dit artikel wordt slechts een uiterste indiendatum genoemd voor
(meer)jaarlijkse subsidies. Overigens worden aan grote instellingen bij voorkeur meerjarige
subsidies verleend. Via de tussentijdse rapportage wordt de gemeente op de hoogte gesteld
van de resultaten. Een jaarlijkse aanvraag is daarmee overbodig.
Een subsidie kan voorafgaand of, mits sprake is van een stimulerend effect van de
subsidieregeling, na afloop van de subsidiabele activiteiten worden verstrekt. De gemeente
kan er ook voor kiezen om voor alle subsidies (dus ook voor de eenmalige subsidies)
indiendata (deadlines) vast te stellen. Deze termijnen zijn uiteraard afhankelijk van de door de
gemeente voor opstelling van de begroting en de vaststelling daarvan gehanteerde termijnen
en kunnen per gemeente en naar eigen voorkeur worden vastgesteld.
Artikel 7. Beslistermijn
Hier worden de termijnen gegeven, waarbinnen het college gehouden is te beslissen op een
aanvraag voor subsidie. In de Awb staan geen strikte beslistermijnen op een aanvraag om
subsidie. In de regel wordt een termijn van acht tot dertien weken redelijk geacht. Indien
deskundigen of een commissie moet worden geraadpleegd over de kwaliteit van de
subsidieaanvragen, wordt deze beslistermijn tot tweeentwintig weken verlengd.