Evenmin is een eenmalige subsidie voor alle scholen in het basisonderwijs een incidentele
subsidie volgens artikel 4:23, vierde lid, onderdeel d Awb.
Een messcherpe afbakening tussen incidentele en andere subsidies is dit echter niet. Vandaar
dat er bij het opstellen van de onderhavige subsidieverordening voor is gekozen om ook
incidentele subsidies op te nemen in de verordening onder de grondslag eenmalige subsidie,
zodat ook deze een wettelijke grondslag hebben. Voorts werd dit ingegeven door de wens om
te komen tot heldere, voor alle subsidiesoorten geldende regels. Hiermee wordt bereikt, dat
door de gemeente niet voor iedere incidentele subsidie een geheel nieuw regime voor de wijze
van behandeling, beoordeling en aanvraag moet worden vastgesteld. Dat is er immers nu al.
De bestuurlijke en administratieve lasten worden hiermee beperkt.
Gebruik en benaming nadere regels
In de praktijk blijkt er veel onduidelijkheid te bestaan over het gebruik van nadere regels in
het kader van subsidieverstrekking. Hiervoor gebruiken gemeenten zowel de vorm van
deelverordeningen, maar ook vaak beleidsregels of beleidsnota's. Op grond van artikel 1:3,
derde lid Awb wordt onder een beleidsregel verstaan: "een bij besluit vastgestelde, algemene
regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de
vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een
bevoegdheid van een bestuursorgaan".
Subsidieverstrekking op basis van alleen beleidsregels is niet mogelijk vanwege het ontbreken
van een wettelijke grondslag. Er is altijd een verordening nodig. In die verordening dienen
tenminste de activiteiten globaal te worden omschreven, die voor subsidie in aanmerking
kunnen komen. Nu in de Algemene subsidieverordening de activiteiten waarvoor subsidie
verkregen kan worden niet staan omschreven is er een deelverordening nodig voor deze
grondslag. Zie hiervoor ook artikel 4:23 lid 1 Awb. De opzet van de Algemene
subsidieverordening is dusdanig dat alle algemene regels omtrent subsidieverstrekking in de
Algemene subsidieverordening zijn opgenomen. Regels die alleen betrekking hebben op een
speciaal beleidsterrein worden in nadere regels (lees deelverordeningen) uitgewerkt.
Ter bevordering van de duidelijkheid en eenvoud van de regelingen en de onderlinge
afstemming van haar regelingen adviseert de VNG de gemeenten zo veel mogelijk gebruik te
maken van deze Algemene subsidieverordening en een uniforme benaming en
standaardmodel te gebruiken voor nadere regels. Het gebruik van beleidsnota's dient zoveel
mogelijk te worden vermeden, omdat met beleidsnota's niet rechtstreeks verplichtingen aan
burgers kunnen worden opgelegd. Beleidsnota's binden alleen het bestuursorgaan en werken
niet extern. In ieder geval kunnen zaken als termijnen en subsidieverplichtingen niet worden
geregeld via een beleidsregel. In jurisprudentie is bepaald dat normstelling alleen kan
plaatsvinden in de vorm van algemeen verbindende voorschriften en niet in beleidsregels.3
Het is wel mogelijk om een omschrijving van regels die een uitleg geven aan bepalingen uit
de verordening, zoals de afweging van belangen of de vaststelling van feiten, op te stellen in
de vorm van beleidsregels. Bijvoorbeeld op welke wijze het begrip "jubileumbijdrage" bij
verschillende verenigingen moet worden gei'nterpreteerd. Zodra het gaat om normstelling
dient de norm te worden verwerkt in de artikelen van de (deel)verordening en niet in de
toelichting of in beleidsregels.4
3 ABvRS 28 februari 2000, Amsterdam, JB 2000 nr. 114
4 CRvb 17 december 2008 Zwolle, LJN BH1081