fanut it suden komme soe dan wienen de problemen oplost. It feitlike probleem, it frachtautoferkear, wurdt dus net oanpakt. De hear Ekas (GBL): Het is een helder geschreven stuk. Het is een vertaling van de BOT-sessies. Maar het staat ook vol halve waarheden. Men heeft een aanpassing gehad in de Langebuorren met de schuine stoepen die volgens hem prima werkt. Het is nu redelijk verkeersveilig en waarom zou men dat nou moeten veranderen? P-tegels hebben volgens hem geen enkele functie. Als de winkeliers het goed voor hebben met hun clienten dan zullen ze hun eigen auto's elders parkeren. De aanduiding van de parkeerroute op de bewegwijzering heeft geen enkele zin. Vervolgens gaat hij in op het voorstel met betrekking tot het eenrichtingsverkeer bij It Achterbosk. Hoe komt men op het idee? Het wordt er alleen maar lastiger van. Bij de hoek fan Piter Jelles zou wel een veiliger oplossing bedacht moeten worden. Daar zou een bord geplaatst kunnen worden. Als het stuk ongewijzigd blijft dan hoeft men niet op de steun van GBL te rekenen. De hear Van Diggelen (WD): De WD is blij met het verkeersonderzoek. Hopelijk kan OVL overeenstemming bereiken over het parkeren van de winkeliers en het personeel. De bewegwijzering van de parkeerroute lijkt hem ook prima. Ook de P-tegels lijken hem een goede zaak. Het plan voor de 50 parkeerplaatsen op de kop van de ijsbaan is ook prima, maar helaas is dit nu niet financieel haalbaar. Met alleen de uitvoering van de vier punten kan men volgens hem het parkeren in het centrum beter reguleren. Wethalder Keizer: De notysje is net kompleet. It spitst him allinne ta op it parkearen. Hy is net kjel wurden fan de arguminten fan de ried oangeande it foarstelde ienrjochtingsferkear op It Achterbosk. Hy is it iens mei de hear Dijkstra dat de ffachtauto's in grut probleem foar it parkearen binne. Men wol graach sa min mooglik buorden yn de doarpen. As de ried de notysje te meager fynt dan soe er dat graach hearre wolle. By utfiering fan de P-tegels is ekstra parkearromte nedich. Der leit in ruzing fan de kosten fan de parkearplakken by de iisbaan. As de ried dus dy P-tegels hawwe wol dan komt it kolleezje mei in fierder foarstel en berekkening fan de parkearplakken by de iisbaan. De hear Ketellapper(GBL): Guon bedriuwen hawwe in eigen auto op it hiem. Men soe de auto op in oar plak delsette moatte of it ferbiede om der te parkearen. Twadde termyn Meffou De Voogd (PvdA): De PvdA wil een uitgebreider, integraler plan. Ook de plaats van de markt zal daarbij de nodige aandacht moeten krijgen. De hear L. Tilma (CDA): Hy begrypt no dat as men ynstimt mei de P-tegels dat der dan in foarstel oer de parkearplakken komme moat. De hear Dijkstra (FNP): De earste trije punten binne goed foar de parkearsituaasje yn Stiens. Punt 4 kin der wol ut, want dat hat neat mei it parkearen ut te stean. It ferkearsundersyk mei der foar de FNP wol komme. De hear Kielstra (WD): Men zou de vier punten kunnen uitvoeren, anders duurt het weer een hele tijd voordat er iets gebeurt. De hear Ekas (GBL): Er zitten ook aardige punten in zoals de markt. Hij heeft niet de indruk dat het erg gevaarlijk is in de bebouwde kom. De P-tegels kosten alleen maar geld. Het plan voor de 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 15