Crisis en herstelwet Op 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet in werking getreden. Deze wet is gericht op de versnel- ling van ruimtelijke projecten, zoals woningbouw, bedrijventerreinen en infrastructuur en projecten op het gebied van duurzaamheid, energie en innovatie. Het gaat hierbij om het wijzigen van de bezwaar- en beroepsmogelijkheden, het verlengen van de houdbaarheidstermijn van onderzoeksresultaten, het invoeren van experimenteergebieden, het be- perken van de milieueffectrapportages, het verbeteren van de afstemming tussen radarzonering en bebouwing en het versoepelen leegstandwet. De wet bevat tijdelijke maatregelen voor een afgebakende lijst van projecten en bevoegdheden, welke zijn opgenomen in bijlage 1 van de wet. De volgende onderwerpen zijn in bijlage 1 opgenomen: a. duurzame energie; b. gebiedsontwikkeling en werken van provinciaal of nationaal belang; c. gebiedsontwikkeling en werken van lokaal of regionaal belang; d. greenport; e. hoofdwegen; f. luchthavens; gnatuur, water en waterstaatswerken; h. spoorwegen; i vaarwegen en havens. In de tweede tranche wordt de lijst van onderwerpen op volgende wijze uitgebreid: j ontwikkeling en verwezenlijking van rijksbufferzones; k. werken ten behoeve van de aanleg of wijziging van provinciale en gemeentelijke wegen en spoorwegen; I. aanleg of wijziging van zuiveringstechnische werken; m. projecten ter uitvoering van de PKB Ruimte voor de Rivier. De tweede tranche is inmiddels gepubliceerd in de Staatscourant en zal in 2012 in werking treden. Zoals uit bovenstaande lijst blijkt, zal de wet geen grate gevolgen voor de gemeente Leeuwarderadeel hebben. Wellicht zal de gemeente met de wet te maken krijgen in het kader van het genoemde onder a en c. Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen De overheid wil een betrouwbare partner zijn van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisa- ties. In deze wet is opgenomen dat de overheid dat onder andere moet doen door op tijd (binnen de geldende termijn) te beslissen op verzoeken vanuit de maatschappij. Bij niet tijdig beslissen op een aanvraag is de overheid een dwangsom aan de aanvrager verschuldigd voor elke dag dat de beslis- sing uitblijft. Het aanvragen alsmede het toekennen van een dwangsom is door deze wet van verschil- lende waarborgen voorzien. De wet heeft financiele gevolgen voor de gemeente als niet adequaat wordt gereageerd op verzoeken vanuit de maatschappij. Per situatie kunnen de kosten maximaal 1.260,-- bedragen. Landbouwactiviteiten in het Activiteitenbesluit Voorafgaand aan de derde tranche worden agrarische activiteiten onder de werking van het Activitei tenbesluit gebracht. Het gaat daarbij om activiteiten die voor deze wijziging zijn geregeld in het Besluit landbouw milieubeheer, het Besluit glastuinbouw, het Besluit mestbassins milieubeheer, het Lozin- genbesluit open teelt en veehouderij en het Lozingenbesluit bodembescherming. Deze operatie brengt de volgende wijzigingen met zich mee: 1Agrarische activiteiten komen onder het Activiteitenbesluit. Milieujaarprogramma Leeuwarderadeel 2012 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 51