Activiteitenbesluit Het Activiteitenbesluit is sedert 1 januari 2008 van kracht De belangrijkste veranderingen door de wijziging naar het Activiteitenbesluit zijn: Activiteiten (bedrijven) vallen onder algemene regels, tenzij de activiteit is opgenomen in een limitatieve lijst van vergunningplichtige activiteiten. GPBV-installaties (de IPPC-bedrijven) blijven in het Activiteitenbesluit vergunningplichtig. Naast het Activiteitenbesluit, waarin de doelvoorschriften zijn opgenomen, is er een ministe- riele regeling waarin voornamelijk (technische) middelvoorschriften zijn opgenomen. In het Activiteitenbesluit is de term 'nadere eis' vanuit de oude AMvB's vervangen door 'maatwerkvoorschrift' Een gevolg is dat het aantal vergunningplichtige bedrijven afneemt en het aantal meldingsplichtige bedrijven toeneemt. Verder is de meldingsplicht voor sommige activiteiten vervallen waarbij aangete- kend moet worden dat deze activiteiten wel aan de voorschriften genoemd in het Activiteitenbesluit moeten voldoen. De huidige indeling volgens het Activiteitenbesluit is als volgt: Type A-bedrijven: Deze bedrijven hoeven zich bij vestiging of wijziging niet te melden bij de gemeente. Een deel van het Activiteitenbesluit geldt wel voor deze bedrijven. Type B-bedrijven: Deze bedrijven zijn meldingsplichtig. Onder deze bedrijven bevinden zich bedrijven die voorheen vergunningplichtig waren. Alle hoofdstukken uit het Activiteitenbesluit zijn voor deze bedrijven van toepassing. Type-C-bedrijven: Agrarische bedrijven die meldingsplichtig zijn. Zij hebben behalve met voorschriften uit het Besluit landbouw eveneens te maken met voorschriften uit het Activitei tenbesluit. Type-C-bedrijven: Deze bedrijven zijn vergunningplichtig. Zij kunnen behalve met vergun- ningvoorschriften voor een deel van hun activiteiten ook te maken krijgen met een aantal voorschriften uit het Activiteitenbesluit. In tabel B onder het kopje "Bedrijven" is de verdeling voor de gemeente opgenomen. Wet geurhinder en veehouderij In onze gemeente is er geen verordening Wet geurhinder en veehouderij door de Raad vastgesteld. Een en ander heeft te maken met het feit dat in de gemeente relatief weinig knelpunten aanwezig zijn. De ondernemers welke geconfronteerd worden met een knelpuntsituatie hebben momenteel geen of nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden. Milieuklachten Bedrijven horen zich aan de wet te houden en te voldoen aan de milieuregels die zijn gesteld aan hun bedrijf. Ondanks regelgeving en de controle hierop komt het voor dat er klachten over activiteiten zijn. Elke klacht wordt serieus genomen en wordt op een adequate wijze afgehandeld. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt of de klacht terecht of onterecht is. Voor klachten buiten de kantooruren neemt de gemeente deel aan de door de Milieuadviesdienst geT- nitieerde piketregeling. Hierbij is in voorkomende gevallen altijd een medewerker milieu beschikbaar voor klachten of calamiteiten. De inzet van de Milieuadviesdienst betreft een structureel bedrag 2.293,-- en een bedrag dat geba- seerd wordt op daadwerkelijk afgenomen uren. Op basis van ervaring wordt ingeschat dat er onge- veer 16 uur op jaarbasis aan uren nodig is bij een gemiddelde klacht. In de begroting is hiervoor een bedrag van 1.392,- opgenomen. Handhaving Omdat de Milieuadviesdienst voor wat betreft dit onderwerp geen directe taak heeft zal slechts in al gemene termen op dit onderwerp worden ingegaan. Milieujaarprogramma Leeuwarderadeel 2012 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 54