5 Bodem
Bodem (divers)
De Milieuadviesdienst adviseert en organiseert in het doen van bodemonderzoeken bij gemeentelijke
plannen. Daarnaast worden deze werkzaamheden ook uitgevoerd voor plannen welke door derden
worden ingediend. Beoordeling vindt plaats op grand van de bestaande wetgeving en aan het door de
gemeente vastgestelde beleid. Daarnaast worden jaarlijks een aantal klachten over bodemaspecten
bij bedrijven en burgers afgehandeld.
De verwachte inzet qua uren door de Milieuadviesdienst wordt voor algemene bodemtaken geschat
op 150 uren voor 2012.
Besluit bodemkwaliteit
Sinds 1 januari 2008 is het Besluit bodemkwaliteit van toepassing voor het onderdeel grand- en bag-
gerspecie in de waterbodem. Met ingang van 1 juli 2008 is het Besluit ook voor het toepassen van
grand- en baggerspecie op land in werking getreden.
Het Besluit bodemkwaliteit vervangt het Bouwstoffenbesluit en op termijn ook de bij gemeenten vast
gestelde bodemkwaliteitskaarten en bodembeheersplannen. Op het door onze gemeente vastgestelde
bodembeheersplan is een overgangstermijn tot 2012 van toepassing.
Het Besluit bodemkwaliteit biedt mogelijkheden om grand- en baggerverzet aan te passen in de plaat-
selijke situatie. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het landelijk werkende generieke beleid of
indien nodig kan er gebiedsspecifiek beleid gemaakt worden.
Verder is in het Besluit bodemkwaliteit het begrip functiekaart geintroduceerd. Deze verplichte kaart
legt de functies binnen een gemeente vast. Dan gaat het om de onderdelen natuur/landbouw, wonen
en industrie.
Om al deze ontwikkelingen vorm te geven is er voor gekozen in regionaal verband samen met andere
gemeenten de invoering van het Besluit bodemkwaliteit vorm te geven. Beleid dat door meerdere ge
meenten wordt ondersteund geeft een grotere duidelijkheid aan het bedrijfsleven dat op dit onderdeel
grensoverschrijdend werk verricht. Verder kan door het gezamenlijke optrekken het grondverzet bin
nen een grater beheersgebied worden uitgevoerd.
In 2012 is het streven van de gemeente Leeuwarderadeel om zowel de functiekaart als wel een nieu-
we bodemkwaliteitskaart vast te stellen. Deze producten zijn namelijk in 2011 in regionaal verband,
naast het bijbehorende beleid, geactualiseerd.
Behandelen makelaarsverzoeken
De gemeente verstrekt op verzoek van o.a. makelaars bij verkoop van een bouwwerk gegevens over
de toestand van de bodem. Jaarlijks komen er circa 15 verzoeken binnen. Deze verzoeken worden
door medewerkers van de sector Grondgebied uitgevoerd. Voor deze adviezen brengen wij leges in
rekening die kostendekkend zijn. In 2012 zal vanuit de Milieuadviesdienst een voorstel aan uw college
worden gedaan over de mogelijkheden om via het bodeminformatiesysteem Nazca-/' de adviezen te
automatiseren.
Milieujaarprogramma Leeuwarderadeel 2012
10