llnleiding Omdat de functie van de ouderenadviseur van Stichting Welzijn Middelsee (SWM) en de WMO adviseur van De Dienst in de praktijk een grote overlap blijken te hebben heeft de gemeente Leeuwarderadeel besloten om per 1 december 2011 te stoppen met de WMO adviseur. In het verlengde van deze beslissing heeft de gemeente Leeuwarderadeel aan S.W.M. gevraagd om vanuit de hernieuwde opdrachtformulering, die SWM gezamenlijk met de 4 Middelsee gemeenten heeft geformuleerd, een offerte te maken voor het gecombineerd uitvoeren van de beide functies en het initieren en coordineren van de Omtinkerij in Leeuwarderadeel, in eerste instantie voor een periode van een half jaar. Na dit half jaar zal aan de hand van de resultaten en, mogelijk andere initiatieven voor de Omtinkerij in Middelseeverband, bekeken worden of en zo ja hoe er met de gecombineerde uitvoering en Omtinkerij verder gegaan zal worden. In de uitvoeringsovereenkomst SCW Middelsee die in het kader van de nieuwe opdracht formulering is opgesteld wordt niet meer uitgegaan van een inzet per werksoort zoals b.v. ouderenadvieswerk maar van inzet per welzijnsdienst. Deze wijze van inzet maakt volgens ons een nog betere integratie van beide functies binnen het aanbod van SWM mogelijk. De aangeboden welzijnsdiensten zijn. 1) Eerstelijns vangnet-activeringsfunctie. 2) Ondersteuning van burgerinitiatieven en vrijwilligers 3) Ondersteunen van diverse ontmoetingsmogelijkheden 2 Integratie van de functie van de Wmo-adviseur binnen de eerstelijns vangnet-activeringsfunctie. 2.1 Welzijnsdiensten. Zowel het huidige aanbod van de ouderenadviseur als het aanbod van de Wmo-adviseur is uitstekend onderte brengen in de welzijnsdienst "eerstelijns vangnet-activeringsfunctie. Deze welzijnsdienst richt zich met name op individuele burgers in een kwetsbare positie of met een verhoogd risico hiertoe. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om ouderen, mantelzorgers, mensen met een beperking of mensen die in een sociaal isolement leven, vluchtelingen, ouders die tijdelijk hulp nodig hebben bij de opvoeding, tieners met grote schulden of vragen over school. In het kader van deze eerste lijnfunctie krijgen alle sociaal cultureel werkers bij SWM binnen hun huidige takenpakket ook een brede frontlijntaak. Binnen deze frontlijntaak zijn de werkers het aanspreekpunt voor alle burgers met (huip)vragen. Deze functie is dus niet doelgroep gericht, al zullen jongeren in de praktijk hun vragen eerder bij de jongerenwerker neerleggen dan bij een ouderenwerker. Het omgekeerde geldt ook voor ouderen. Binnen deze functie wordt gekeken wat de vraag achter de vraag is, en wordt door de werker ingeschat wat burgers zelf al kunnen, al dan niet met behulp van informele netwerken. Voor burgers die het echt niet redden, is het eerstelijns vangnet. Binnen dit eerstelijns vangnet worden burgers in maximaal 3 gesprekken op weg geholpen of toegeleid naar specialisten in de tweede "schil". Deze tweede schil bestaat uit werkers met specifieke kennis en/of competenties. Dit kan bij dezelfde zijn als het een vraag is voor het bijvoorbeeld het jongerenwerk en de werker zelf jongerenwerker is maar het kan ook een vraag zijn die beter naar collega werkers van het CJG, thuiszorg of Mee toegeleid kan worden. De werker heeft in deze eerstelijns vangnetfunctie een breed handelingsspectrum( breed inzetbaar) en is altijd gericht op versterken van de eigen kracht van burgers en/of buurten. Hij of zij, signaleert, SWM offerte Wmo-adviseur Omtinkerij Pagma 1 23 november 2011

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 76