llnleiding
Omdat de functie van de ouderenadviseur van Stichting Welzijn Middelsee (SWM) en de WMO
adviseur van De Dienst in de praktijk een grote overlap blijken te hebben heeft de gemeente
Leeuwarderadeel besloten om per 1 december 2011 te stoppen met de WMO adviseur. In het
verlengde van deze beslissing heeft de gemeente Leeuwarderadeel aan S.W.M. gevraagd om vanuit
de hernieuwde opdrachtformulering, die SWM gezamenlijk met de 4 Middelsee gemeenten heeft
geformuleerd, een offerte te maken voor het gecombineerd uitvoeren van de beide functies en het
initieren en coordineren van de Omtinkerij in Leeuwarderadeel, in eerste instantie voor een periode
van een half jaar. Na dit half jaar zal aan de hand van de resultaten en, mogelijk andere initiatieven
voor de Omtinkerij in Middelseeverband, bekeken worden of en zo ja hoe er met de gecombineerde
uitvoering en Omtinkerij verder gegaan zal worden.
In de uitvoeringsovereenkomst SCW Middelsee die in het kader van de nieuwe opdracht formulering
is opgesteld wordt niet meer uitgegaan van een inzet per werksoort zoals b.v. ouderenadvieswerk
maar van inzet per welzijnsdienst. Deze wijze van inzet maakt volgens ons een nog betere integratie
van beide functies binnen het aanbod van SWM mogelijk.
De aangeboden welzijnsdiensten zijn.
1) Eerstelijns vangnet-activeringsfunctie.
2) Ondersteuning van burgerinitiatieven en vrijwilligers
3) Ondersteunen van diverse ontmoetingsmogelijkheden
2 Integratie van de functie van de Wmo-adviseur binnen de eerstelijns vangnet-activeringsfunctie.
2.1 Welzijnsdiensten.
Zowel het huidige aanbod van de ouderenadviseur als het aanbod van de Wmo-adviseur is
uitstekend onderte brengen in de welzijnsdienst "eerstelijns vangnet-activeringsfunctie.
Deze welzijnsdienst richt zich met name op individuele burgers in een kwetsbare positie of met een
verhoogd risico hiertoe. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om ouderen, mantelzorgers, mensen met
een beperking of mensen die in een sociaal isolement leven, vluchtelingen, ouders die tijdelijk hulp
nodig hebben bij de opvoeding, tieners met grote schulden of vragen over school. In het kader van
deze eerste lijnfunctie krijgen alle sociaal cultureel werkers bij SWM binnen hun huidige takenpakket
ook een brede frontlijntaak. Binnen deze frontlijntaak zijn de werkers het aanspreekpunt voor alle
burgers met (huip)vragen. Deze functie is dus niet doelgroep gericht, al zullen jongeren in de praktijk
hun vragen eerder bij de jongerenwerker neerleggen dan bij een ouderenwerker. Het omgekeerde
geldt ook voor ouderen.
Binnen deze functie wordt gekeken wat de vraag achter de vraag is, en wordt door de werker
ingeschat wat burgers zelf al kunnen, al dan niet met behulp van informele netwerken. Voor burgers
die het echt niet redden, is het eerstelijns vangnet. Binnen dit eerstelijns vangnet worden burgers in
maximaal 3 gesprekken op weg geholpen of toegeleid naar specialisten in de tweede "schil". Deze
tweede schil bestaat uit werkers met specifieke kennis en/of competenties. Dit kan bij dezelfde zijn
als het een vraag is voor het bijvoorbeeld het jongerenwerk en de werker zelf jongerenwerker is
maar het kan ook een vraag zijn die beter naar collega werkers van het CJG, thuiszorg of Mee
toegeleid kan worden.
De werker heeft in deze eerstelijns vangnetfunctie een breed handelingsspectrum( breed inzetbaar)
en is altijd gericht op versterken van de eigen kracht van burgers en/of buurten. Hij of zij, signaleert,
SWM offerte Wmo-adviseur Omtinkerij
Pagma 1 23 november 2011