o Gemeente als Eerste overheid: frontoffice voor vragen aan de overheid
lage drempel,
O heldere en goede verwijzing en verbinding naar instanties verderop
primair regisserend, voorwaardenscheppend
o Decentralisaties
O met maatschappelijke partners,
dwarsverbanden tussen beleidsdomeinen
efficienter, met minder budget
o Meer beleidsruimte
Strategische keuzes steeds belangrijker,
Bestuurlijke grip vraagt inzicht en overzicht
Nabij bestuur: feedback, met 'ombudsfunctie'
De belangrijkste specifieke trends voor Noardwest Fryslan zijn in drie groepjes door
de betreffende portefeuillehouders op een rij gezet. Daarbij zijn de volgende drie
clusters gehanteerd. Social-maatschappelijk, Economisch- bestuurlijk en Ruimtelijk
fysiek.
Zie de uitwerking in Bijlage 1
5. Verkenning: Ambities
De belangrijkste specifieke ambities voor Noardwest Fryslan zijn door gemixte
groepjes (over portefeuilles heen) op een rij gezet voor dezelfde clusters.
Zie uitwerking in Bijlage 2.
6. Verkenning schaalniveau van de bestuurlijke en organisatorische opgave
Vervolgens is in een plenair gesprek per ambitie vanuit de inhoudelijke optiek
indicatief aangegeven op welk schaalniveau (huidige gemeente, bovengemeentelijk
(Noardwest Fryslan), provincie) bij deze ambitie de strategische vragen het best
gehanteerd kunnen worden.
Conclusie:
Voor het merendeel van de genoteerde ambities was de inschatting van de
aanwezigen dat vanuit de inhoud (trends en ambities) redenerend deze ambities om
een aanpak en aansturing vragen op een beduidend hoger schaalniveau dan de
huidige gemeenten. Het zwaartepunt ligt bij ambities die een aanpak vragen op
Noardwest-schaal.
Met name:
o sociaal maatschappelijk:
beleidskaders (stem in IGSD ZW Friesland, Empatec, etc), spreidingsplannen
maatschappelijke voorzieningen, zorg aan huis, vervoer, etc, etc
o Ruimtelijk/ fysiek:
leefbaar platteland, spreidingsplannen voorzieningen, vervoer etc
o Economische bestuurlijk:
modemiseren bedrijventerreinen. Bedrijvenloket