3.1.6 Verbetering Een belangrijke stap in het geheel is de verbetering. De verantwoording over de resultaten van het gevoerde beleid, inclusief de risicoanalyse, wordt gebruikt als feed back voor de Gemeenteraad om de kaderstelling en strategie voor het volgende jaar/periode. De centrale gedachte bij de verbetering is dat er "lessen uit het verleden worden getrokken". 3.2 Weerstandscapaciteit Wanneer een organisatie te weinig eigen vermogen heeft, kan de continui'teit in van die organisatie in gevaar komen. Bijvoorbeeld wanneer zich substantiele financiele tegenvallers aandienen die niet worden voorzien. Bij gemeenten speelt het continuiteitsvraagstuk minder een rol. Daar gaat het bij het opvangen van tegenvallers meer over de continui'teit van het beleid. Het eigen vermogen van de gemeente wordt onder meer gevormd door de algemene reserve en kan worden ingezet om tegenvallers op te vangen. Ook de bestemmingsreserves worden tot het eigen vermogen gerekend worden. De werkelijke stand van de algemene reserve wordt betrokken in de berekening van de weerstandscapaciteit. Gemeenten hebben meer mogelijkheden (dan het eigen vermogen alleen) die in potentie ingezet kunnen worden om tegenvallers op te vangen. Te denken valt aan bijvoorbeeld de onbenutte inkomstenbronnen (belastingcapaciteit), de stille reserves, maar ook stelposten voor onvoorziene uitgaven en de mogelijkheden tot bezuinigingen in de begroting. Alle mogelijkheden tezamen vormen de weerstandscapaciteit van een gemeente. Onderscheid kan worden gemaakt in incidentele en structurele weerstandscapaciteit. 3.2.1 Incidentele weerstandscapaciteit Met het eerste wordt bedoeld het vermogen om calamiteiten en andere eenmalige tegenvallers (eenmalig) op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op de voortzetting van taken op het geldende niveau. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van de algemene reserve en de post onvoorzien incidenteel (zie ook tabel in paragraaf 4.2). 3.2.2. Structurele weerstandscapaciteit Met de structurele weerstandscapaciteit worden de middelen bedoeld die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de bestaande taken. Voorbeelden hiervan zijn de onbenutte belastingcapaciteit, de post onvoorzien structured en eventuele mogelijke kostenbesparingen (zie ook tabel in paragraaf 4.2). Naast bovenvermelde onderscheid is de weerstandscapaciteit dynamisch, onderliggende elementen zijn aan verandering onderhevig (omdat ze bijvoorbeeld gedurende een jaar worden aangewend ter dekking van activiteiten). Ook doen bepaalde elementen (bijvoorbeeld de belastingverhogingen en bezuinigen) vaak ook niet direct mee bij de berekening van de belastingcapaciteit omdat ze niet direct gerealiseerd kunnen worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 73