Artikel 21 Verbonden partijen
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de
verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten
in ieder geval van elke verbonden partij op:
a. de naam en vestigingsplaats;
b. het publieke belang;
c. het eigen vermogen;
d. de solvabiliteit;
e. het financieel resultaat; en
f. de zeggenschap van de gemeente
Artikel 22 Grondbeleid
1. Het college biedt periodiek een (bijgestelde) nota grondbeleid aan ter behandeling en
vaststelling door de raad. In deze nota wordt aandacht besteed aan:
a. de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;
b. de voorraadverwerving en uitgifte van gronden;
c. de uitgifte van gronden in erfpacht en de bijstelling van erfpachtvergoedingen.
De raad stelt de nota vast binnen drie maanden nadat de nota is ingediend.
2. In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering
van de nota grondbeleid, met name de belangrijkste financiele ontwikkelingen zoals
verlies/winstverwachtingen en de relaties van het grondbeleid met de programma's. Hierbij
wordt speciale aandacht gegeven aan:
a. de huidige vastgoedpositie;
b. de aan- en verkoop van grond;
c. de deelname in zgn. PPS-constructies;
d. de geraamde kosten en opbrengsten per in ontwikkeling genomen project;
e. in erfpacht uitgegeven gronden.
Titel 4 FINANCIELE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Artikel 23 Administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de
diensten;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch
nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;
c. het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;
d. het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het
gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet-
en regelgeving;
e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de
doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting
en ter zake geldende wet- en regelgeving;
f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie
alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het
gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 24 Financiele organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast: