De verkleining van de doelgroep Wsw van 1.260 Wsw'ers naar 420 Wsw'ers (minder dekking van de vaste kosten), de lagere verdiencapaciteit van deze doelgroep en de lagere rijksvergoeding die de gemeenten voor de loonkosten van de Wsw-ers ontvangt, maken dat de exploitatie van de Wsw-uitvoeringsorganisatie (voor ons Empatec) onder druk komt te staan. Het Rijk voorziet deze gevolgen en gaat ervan uit dat de gemeenten zich moeten bezinnen op een herstructurering van de Wsw-uitvoering. Het Rijk vooiziet dat dit de gemeenten geld kost en heeft daarom een herstructureringsfonds van 400 miljoen euro in het leven geroepen voor de periode 2012 tot en met 2018 waar de gemeenten naar rato een beroep op kunnen doen. Voor het gebied van de GR Fryslan West betekent dit 5,4 miljoen. Voorwaarde is wel dat uiterlijk 30 april 2012 de aanvraag binnen is. De aanvraag dientte bestaan uit een aantal elementen. Allereerst dient aangegeven te worden wat de financiele resultaten zijn bij ongewijzigd beleid (voor de GR Fryslan West een structureel tekort van 7 miljoen perjaar) waama 'de stip aan de horizon' geformuleerd moet worden om te voorkomen dat dit verlies optreedt De gemeenten dienen zelf zorg te dragen voor 25% co-financiering en dienen dit richting Rijk aan te geven. Bij een trekkingsrecht van €5,4 miljoen, betreft dit €1,8 miljoen aan co-financiering. Het bedrag van €5,4 miljoen wordt over zeven jaarverdeeld. Daarbij isergeen gelijke verdelingtussen dejaren. In 2012 is het trekkingsrecht €136.000 en in 2013 is het €816.000. Dat betekent dat in 2012 de co-financiering €45.000 bedraagten in 2013 bedraagtde co-financiering €272.000 euro. Deze co-financiering kan bestaan uitde bijdrage van de dertien gemeenten die zij reeds inbrengen. Er is bestuurlijk afgesproken dat de gemeenten aan de co-financieringseis voldoen via de reeds bestaande jaariijkse gemeentelijke bijdrage van €500 per SE. De trekkingsrechten van €5,4 miljoen mogen enkel gebruikt worden voorde kosten van de verandering, niet om de lopende exploitatie te verbeteren. Een voorbeeld van dergelijke subsidiabele kosten is een sociaal plan, het versneld afschrijven van activa (doordat bijvoorbeeld huisvesting wordt afgestoten) en/of het beeindigen van bedrijfsactiviteiten. Ook kunnen kosten voor omscholing, herhuisvesting, aanpassing ict- systemen hiermee worden gedekt. De Colleges van B&W moeten akkoord gaan met het herstructureringsplan en moeten de gemeenteraden betrekken in de afwegingen. De GR kan -namens de gemeenten- de aanvraag indienen. Als gemeenten de aanvraag niet of niet tijdig voor 30 april 2012 indienen, zal het geld -in 2014- verdeeld worden over de andere gemeenten dan wel bij het Rijk blijven. Er komt geen tweede mogelijkheid voor de aanvraag. Een onafhankelijke commissie toetst de voorstellen marginaal. Een van de voorwaardes is dat er jaarlijks een rapportage over de voortgang van de doelstellingen aan het Rijk moet worden aangeleverd. De economische situatie in Nederland is aan het verslechteren waardoor de arbeidsmarkt onder druk staat. Dit kan betekenen dat het beroep dat mensen doen op een uitkering gaattoenemen en dat mensen die al een uitkering hebben, moeilijker aan een betaalde baan komen. Dat vraagt een forse inspanning van de gemeenten om vanuit de wettelijke kaders tot een optimale ondersteuning te komen. Zoals aangegeven wordt door de wettelijke kaders het bestand van de gemeenten zwaarder; het bestand groeit in aantal en heeft gemiddeld een grotere afstand totde arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een arbeidshandicap. Deze 'mismatch' zal zo goed mogelijk opgelost moeten worden. De samenloop van de bezuinigingen, de toename van het aantal mensen dat is aangewezen op een gemeentelijke uitkering, de complexiteitvan de problematiek van deze doelgroepen, de mismatch op de arbeidsmarkt en de gemeentelijke herindelingen vragen om een herbezinning op de uitvoering van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 48