verschillende taken van de gemeente. ledereen die inzetbaar is, is nodig op de arbeidsmarkt. Ook mensen
met een beperkte inzetbaarheid.
Om deze doelstellingte behalen, de nieuwe taken uitte kunnen voeren en de bezuinigingen op te kunnen
vangen, is het nodig om het huidige gemeentelijk beleid en de uitvoering etvan te bezien. Er dienen
strategische keuzes gemaakt te worden voor een nieuwe aanpak. Bezien moet worden wat de meest
effectieve en efficiente uitvoering is, mede in het kader van de aanvraag voor het herstructureringsfonds
Wsw. Daarbij speelt bovendien binnen het gebied van Fryslan-West dat een drietal gemeenten voomemens
zijn te fuseren en dat acht gemeenten (waarvan er zeven van de GR Fryslan- West deel uit maken) de
uitvoering van de WWB (en deel Wmo) hebben belegd bij de GR Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid
Noardwest Fryslan. Bovendien wordt de gemeente Boamsterhim per 1 januari 2014 opgeheven.
Het is aan de gemeenteraad om het beleidskader voor de verdere uitwerking van de invoering van de nieuwe
Wet werken naar vermogen vast te stellen. Daarbij is als eerste van belang om de 'stip op de horizon' te
benoemen op basis waarvan de aanvraag herstructureringsfaciliteitWsw voor 30 april 2012 gedaan kan
worden. De aanvraag zelf is een bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders. Daarbij zal -
na accordering door het College van B&W- de GR Fryslan West uit praktisch oogpunt zorg dragen dat de
aanvraag van de 13 gemeenten bij het Ministerie van SZW op tijd terecht komt. Rond de zomer krijgt de
gemeenteraad een verder uitgewerkt beleidskader om de Wet werken naar vermogen uitte voeren. Ook over
de extramurale begeleiding en Jeugdzorg krijgt de gemeenteraad nog separaat voorbereid nadere voorstellen
overde beleidskaders.
Deze Startnotitie Werk Vermogen!'^, voorbereid door diverse medewerkers van de gemeenten (gemeente
Sudwest Fryslan en gemeente De Friese Meren i.o.), de Dienst Noardwest Fiyslan en Empatec. Bestuuriijk
heeft de Stuurgroep Werk Vermogen!deze Startnotitie besproken met de portefeuillehouders Sociale Zaken.
Van daaruit worclt de Startnotitie in de desbetreffende Colleges van B&W besproken waarna het aan de
gemeenteraden ter besluitvorming is aangeboden. Er is op 9 januari 2012 een vooriichtingsbijeenkomst
geweestwaarbij u op hoofdlijnen gei'nformeerd bent overde ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werken
naar vermogen (Wwnv), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de bezuinigingen. Daarbij zijn ook enkele
varianten gepresenteerd die hebben geleid tot deze bestuuriijke startnotitie waarin twee richtingen, 'twee
stippen op de horizon', worden aangegeven: 'afbouw' of 'doorontwikkelen'. Doordat wensen en
ontwikkelingen in de gemeenten op dit moment niet gelijk lopen, is een keuze uit een van de varianten nog
niet mogelijk. De nu gerezen situatie biedt de mogelijkheid een keuze te maken voor een hoofdrichting en
deze nader uitte werken aan de hand van een nogte presenteren kadernotitie waarin de raad vaststelt op
welke wijze de nieuwe wet wordt gei'mplementeerd.
Overwegifigen en keuze
Zoals aangegeven dient de 'stip op de horizon' bepaald te worden met het oog op de
herstructureringsaanvraagWsw die uiteriijk 30 april 2012 bij het ministerie van SZW ingediend moet
worden. Om deze stip te bepalen, zijn varianten uitgewerkt. Gelet op hetfeit dat het om een periode van
2012 tot en met 2018 gaat, is het nu niet mogelijk om al een gedetailleerd organisatiemodel voor te leggen.
Wat wel kan is de keuze van twee mogelijkheden aan u voorte leggen. De mogelijkheden zijn afbouw van
Empatec of het doorontwikkelen van Empatec.
De huidige situatie is dat dertien gemeenten de Gemeenschappelijke Regeling Fryslan West hebben
opgericht om gezamenlijk de Wet sociale werkvoorziening uitte voeren. Daarbij hebben acht gemeenten