loonvormende arbeid verrichten op basis van de mogelijkheden die de doelgroep heeft. Dit houdt in dat er voor gemeenten inverdieneffecten ontstaan die bezien vanuit het gehele financiele systeem van gemeenten, de bezuinigingen op kan vangen. Met deze stip op de horizon verwachten wij een positief exploitatieresultaat van tussen de 0,5 en 2,5 miljoen euro per jaar. Om deze verbetering te bereiken zijn frictiekosten benodigd van tussen de 4,5 en 6 miljoen euro. Daarvan krijgt de GR 5,4 miljoen euro uit de herstructureringsfaciliteit. Het verschil tussen het negatieve resultaat (minus 3 tot 4,5 miljoen euro) bij de afbouwvariant en het positieve resultaat (plus van 0,5 tot 2,5 miljoen euro) bij de doorontwikkel-variant, komt door het inzetten van de kennis en ervaring van Empatec bij het zo regulier mogelijk plaatsen van mensen met een uitkering. Daardoor ontstaan inverdieneffecten op de uitkeringen die in de afbouwvariant minder zouden worden gerealiseerd.1 In een aantal regio's in Nederland komt deze lijn van doorontwikkelen voor. Het zijn goed draaiende sw-bedrijven die al -samen met hun gemeenten- veel hebben gei'nvesteerd in arbeidsontwikkeling/re-integratie, goede contacten met lokale werkgevers hebben en waarbij diverse werksoorten metde brede Werken naarvermogen-doelgroep worden uitgevoerd. Uiteraard is er samenhang in datgene wat de gemeente uitvoert en datgene wat Empatec uitvoert. Het een kan niet los worden gezien van het ander en voorkomen moet worden dat dingen of dubbel of niet gebeuren. Daamaast kunnen gemeenten verschillende wensen hebben over het dienstverleningspakket dat Empatec uitvoert. Ook dat wordt nader uitgewerkt: hoe meer en verschillend de wensen zijn, des te minder schaalvoordelen zijn te realiseren. Al met al is het voor de client en werkgever als het ware een keten waarbinnen nauwe samenhang is tussen de activiteiten. Voor gemeenten is het in die zin een 'gesloten financieel' systeem. Een plus in de eigen uitvoering kan een min betekenen bij Empatec en omgekeerd. Daarom dienen de wijzigingen in samenhang met elkaarte worden bezien. Daarbij dient rechtte worden gedaan aan het budgettaire belang en mogelijke risico's die gemeenten lopen als de uitvoering achter blijft op de doelstellingen. De financiele betekenis en de organisatie-inrichting worden nog verder uitgewerkt De werkgeversdienstverlening is essentieel voor hetslagen van de uitvoering van de Wet werken naar vermogen. Uit gesprekken met werkgevers is naarvoren gekomen dat werkgevers een aanspreekpuntwillen vanuit de overheid, een organisatie wensen die de taal van de werkgever spreekt en 'ontzorgd' wil worden: men wil werknemers in zetten maar ze niet in vaste dienst hebben of zo'n goede begeleiding dat de werkgever er geen omkijken naar heeft. Empatec kan de bestaande relaties met werkgevers gebruiken om Wwnv-clienten te plaatsen. Erzal nog nader uitgewerkt moeten worden wat de gemeente nog (eventueel) zelf doen, dan wel wat Empatec zal doen. Tegelijkertijd zal aangesloten worden bij lopende initiatieven vanuit de VFG met betrekking tot de 'arbeidsmarktregio Friesland' waarmee een duidelijke verbinding wordt gemaakt; de arbeidsmarktregio zal daarbij een coordinerende rol hebben. De uitvoering zal door gemeenten en/of Empatec worden uitgevoerd. Het uitgangspunt is om mensen met een uitkering te zien als 'aanstaande werknemers'. Wij willen dan ook niet meerspreken van een 'clientenbenadering' maar van een 'werknemersbenadering'. Dat houdt in datde uitkeringsgerechtigde zich voorbereidt op een betaalde baan en de ondersteuning daar ook op gericht is. Deze zal ook verder worden uitgewerkt. Daarbij is het uitgangspunt dat een aanstaande werknemer (client) zo snel mogelijk een baan vindt bij een reguliere werkgever. De gemeente zal de intake uitvoeren. In iedergeval zullen werkprocessen naadloos op elkaaraan moeten sluiten om de klantzo goed mogelijk te helpen. Nog 1 Ter informatie is de financiele onderbouwing van de modellen en de financiele gevoeligheidsanalyse beknopt als bijlage toegevoegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 51