Actie m.b.t. de Wsw herstuctureringsaanvraag. Om die herstructureringsaanvraag Wsw voor 1 mei 2012 in te kunnen dienen moet nu eerst de 'stip op de horizon' worden bepaald. Daarvoor zijn varianten uitgewerkt. Omdat het hier om een periode van 2012 tot en met 2018 gaat is nu geen gedetailleerd organisatiemodel aan te geven. De keuze die nu eerst moet worden gemaakt is die tussen afbouw of doorontwikkelen van Empatec. Op biz. 5. en 6. van de startnotitie worden beide opties beargumenteerd. De stuurroep Werk Vertnogen! adviseert om voor doorontwikkeling van Empatec te kiezen. De gemeenteraad zal zich als eerste stap nu uit moeten spreken over de 'stip op de horizon'. Dan is voldaan aan de voorwaarde van het Rijk dat de gemeenteraad is betrokken in de afweging en kan de aanvraag worden gedaan. De aanvraag zelf is de bevoegdheid van het college en zal door de GR Fryslan West worden gedaan namens het college van de 13 gemeenten voordat de fatale datum voor de aanvraag is verstreken. Hoe wordt de raad verder bij de kaderstelling betrokken. De gemeenteraad wordt wat later in het traject betrokken voor het aangeven van kaders voor verdere uitwerking van de invoering van de Wwnv. Daarvoor wordt omstreeks de zomer in 2012 een verder uitgewerkt beleidskader met voorstel aan de raad voorgelegd (startnotitite biz. 4, 3e alinea). Wat verandert er m.b.t. de WWB. De Wet werk en bij stand houdt op te bestaan en gaat op in de Wwnv. Hierin is het uitgangs- punt dat iedereen werkt naar hetgeen hij of zij kan werken naar vermogen). Onder de Wwnv is ondersteuning en begeleiding bescbdkbaar voor hen die (nog) niet zelfstandig ten- minste een volledig minimumloon kunnen verdienen. Van mensen met een arbeidsbeperking die een beroep op de Wwnv doen wordt het 'verdienvermogen' loonwaarde) bepaald. Op basis daarvan vult de gemeente het inkomen aan loondispensatie) tot het bijstandsniveau. Dit mag uit het re-integratiebudget worden betaald omdat daarmee wordt bewerkstelligd dat men daarmee uiteindelijk weer zelfstandig in de eigen inkomsten kan voorzien. Bedreigingen en financieel risico. Voor de gemeenten ligt er een stok achter de deur in de vorm van een inspanningsverplich- ting omdat de bijdrage van het Rijk voor de Wwnv omlaag zal gaan. De inspanning is dat gemeenten zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen uit de uitkering moeten zien te knjgen. Hierbij zijn er twee bedreigingen: 1De vraag of de client dat qua capaciteit ook waar kan maken (loonwaarde en haalbaarheid om een volledig loon te kunnen verdienen). 2. De vraag of werkgevers eraan mee willen werken in een arbeidsmarkt met weinig vraag naar- en veel aanbod van arbeidskrachten. De Wajong. Alleen volledig en duurzaam arbeidsongeschikte jongeren blijven onder de Wajong vallen. De anderen (dus niet volledig en niet duurzaam arbeidsongeschikte jongeren) komen onder de Wwnv. Voor deze laatste groep gelden de regels die onder de twee hiervoor staande kopjes zijn beschreven. De rol van het UWV. Met betrekkine tot de Wsw. Zoals eerder is beschreven wordt de groep die voor instroom in de Wsw in aanmerking komt 2/3 kleiner. Allen zij die in een beschutte omgeving kunnen werken komen in aanmerking. UWV blijft de indicatiestelling voor die groep doen volgens aange- scherpte indicatieregels. De huidige, geindiceerde doelgroep met een arbeidsbetrekkmg inclusief zij die op de wachtlijst (t/m 15 mei 2011) staan, behouden hun rechten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 59