Bijlage 2 bij de ledenbrief van 13 februari 2012
Toelichting op de Brandbeveiligingsverordening 2012
Algemeen
De wetgever kondigt in de Wet veiligheidsregio's en de aanpassing daarop in artikel 3, derde
lid, een algemene maatregel van bestuur aan over het brandveilig gebruik van voor mensen
toegankelijke ruimten, niet zijnde bouwwerken. Deze amvb neemt als het ware de plaats in
van de brandbeveiligingsverordening (TK, vergaderjaar 2008-2009, 31 968, nr. 8, p.7). Naar
verwachting treedt deze amvb pas op zijn vroegst medio 2012 in werking. Tot die tijd moet
op grand van de Wet veiligheidsregio's in elke gemeente een brandbeveiligingsverordening
van kracht zijn.
Als een gemeente na het in werking treden van de Wet veiligheidsregio's (op 1 oktober
2010) nog geen nieuwe brandbeveiligingsverordening heeft vastgesteld is zij verplicht dit
alsnog te doen. De op de Brandweerwet 1985 gebaseerde brandbeveiligingsverordening is
namelijk van rechtswege bij de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio's vervallen.
De voorliggende modelregeling is, gezien het tijdelijk karakter (tot de inwerkingtreding van de
amvb) terughoudend van aard.
De regeling is aangepast aan de Wet veiligheidsregio's en de Dienstenrichtlijn. De
verordening bevat tevens regels voor de bestuurlijke boete.
Brandbeveiligingsverordening is vangnet
De brandbeveiligingsverordening mag niet regelen voor zover daarin bij of krachtens enig
ander (hoger) wettelijk voorschrift is voorzien. Hierop moet bij het stellen van regels
nauwiettend worden toegezien. Feitelijk moet de gemeente zich telkens weer afvragen in
hoeverre een wettelijk voorschrift al voorziet of mede (indirect) voorziet in de brandveiligheid
die in de Wet veiligheidsregio's als opdracht aan het college is gegeven. In zo'n geval gaat
dat wettelijk voorschrift voor op de brandbeveiligingsverordening. Met andere woorden: de
brandbeveiligingsverordening is een vangnet voor brandveiligheidvoorzieningen die
noodzakelijk zijn maar waarvoor geen wettelijke basis voorhanden is. Voordat een gemeente
op basis van de brandbeveiligingsverordening eisen kan stellen moet er onderzoek
plaatsvinden naar wettelijke voorschriften die mogelijk van toepassing zouden kunnen zijn en
van rechtswege voorrang hebben. In de dagelijkse praktijk is er natuurlijk een aantal
standaardgevallen waarbij van tevoren duidelijk is hoe zaken liggen.
Onderwerp van de regeling: objecten die geen bouwwerk zijn
De brandbeveiligingsverordening is een vangnet, restregelgeving, zij regelt de
brandveiligheid die niet op een andere manier wettelijk is geregeld. Dit is weliswaar een
beperking, maar wel van een onbepaald onderwerp. Bij het gebruiksvergunningensysteem
van de brandbeveiligingsverordening gaat het namelijk om objecten die geen bouwwerken
zijn: 'niet-bouwwerken'.
Het kan gaan om bijvoorbeeld een los met de wal verbonden drijvend hotel, een drijvende
discotheek of een tijdelijke tent. Het onderwerp is vooraf niet te bepalen.
De omschrijving in de Wet veiligheidsregio's zelf kent een beperking van doel, n.l.