GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL 15
Stiens, 30 maart 2012
Raadsvergadering: 4 april 2012
Voorstelnummer: 2012/13
Behandelend ambtenaar:
E-mail:
Telefoonnr.
R. Rozendal
r.rozendal@leeuwarderadeel.nl
058-257 66 57
Onderwerp:
Financiele Verordening gemeente Leeuwarderadeel
Te nemen besluit:
De Financiele Verordening gemeente Leeuwarderadeel vast te stellen.
Korte inhoud:
De Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel
beheer en voor de inrichting van de financiele organisatie van de gemeente Leeuwarderadeel,
verder genoemd Financiele Verordening gemeente Leeuwarderadeel, dient op grond van
artikel 212 van de Gemeentewet te worden opgesteld. De reden van de huidige actualisatie
van deze verordening is gelegen in het feit dat enkele praktische aanpassingen noodzakelijk
zijn door wijzigingen in de omstandigheden, organisatie en wetgeving.
Inleiding:
De Financiele Verordening gemeente Leeuwarderadeel is aangepast om beter aan te sluiten op
de huidige praktijk. Hierbij is van belang dat gekozen wordt voor het instrumentarium die bij
de aard en omvang van de gemeente Leeuwarderadeel past. Hiemaast zijn enkele
aanpassingen verricht doordat het activerings- en afschrijvingsbeleid en het
fmancieringsbeleid wordt aangepast.
In uw vergadering van 15 maart 2012 is dit voorstel besproken en aangehouden. Hierbij
bieden wij u het voorstel bijna geheel ongewijzigd aan. De redenen hiervan staan onder het
kopje kanttekeningen vermeld. De wijziging in de Financiele Verordening betreft de
ingangsdatum. Deze is verschoven van 1 april naar 1 mei 2012.
Om de behandeling in de raad te vergemakkelijken voegen wij een memo bij, welke de
wijzigingen in de verordening behandelt. Deze ligt bij de ter inzage gelegde stukken.
Verder verwijzen wij u naar de inhoud van de bijgevoegde stukken.
Argumenten:
n.v.t.
Kanttekeningen
In de Financiele Commissie d.d. 23 februari 2012 en 29 maart 2012 is de Financiele
Verordening gemeente Leeuwarderadeel informerend besproken. In deze vergaderingen is de
frequentie van de Tussentijdse rapportage besproken. De huidige frequentie is dat de
Tussentijdse rapportage na 3 en 9 maanden van het lopende jaar worden opgesteld. Wij