stellen u voor deze niet te wijzigen in een frequentie van 4 en 8 maanden om de volgende
redenen:
1De resultaten van de Voorjaarsrapportage kunnen niet meer dienen als voeding in de
volgende Kademota. Immers de Voorjaarsrapportage wordt een maand later in de
Raad behandeld. Het is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk de resultaten hiervan
in de Kademota mee te nemen. In de praktijk resulteert dit in een gedefragmenteerde
behandeling van nieuw beleid. Hierdoor vervalt een integrale afweging op het moment
van de Kademota en ook de Programmabegroting. Dit leidt tot een toename van
beleidsvoorstellen en bijbehorende (incidentele) begrotingswijzigingen.
2. Ook indien de Najaarsrapportage handelt over de eerste acht maanden van het lopende
jaar, is het onmogelijk om de structurele gevolgen nog in de begrotingsstukken van het
volgende jaar op te nemen. De termijn is hiervoor te kort.
3. De Voorjaarsrapportage handelt inderdaad over de eerste drie maanden van het
lopende jaar. Echter ook de structurele beleidswijzigingen na het vaststellen van de
vorige Programmabegroting (oktober van het vorige jaar) worden ook meegenomen.
Hierdoor wint de Voorjaarsrapportage aan importance.
4. De halljaarcijfers van de verbonden partijen worden door ons veelal in
augustus/september ontvangen. In geval van de Najaarsrapportage na 8 maanden kan
niet in alle gevallen deze actuele gegevens meer worden meegenomen.
5. Inhoudelijk is er geen sprake van een verbetering. Slechts de termijnen van
afhandeling zijn onderwerp van wijziging.
Ook is de mogelijkheid besproken een tussentijdse rapportage halverwege het jaar op te
stellen. Ook hierin adviseren wij u negatief. Deze rapportage sluit onvoldoende aan op de
huidige instrumenten in de planning en controlcyclus.
Financiele toelichting:
n.v.t.
Uitvoering afhandeling:
n.v.t.
Evaluatie:
n.v.t.
Conclusies Raad le behandeling:
n.v.t.
Bijlagen:
Financiele Verordening gemeente Leeuwarderadeel
Ter inzage gelegde stukken:
- Memo wijzigingen Financiele Verordening