Bij de hoogte van de drempel die wordt gesteld ten aanzien van het verzoek om een
referendum, kan worden aangesloten bij de voorstellen van de commissie Biesheuvel over een
correctief referendum op decentraal niveau. De commissie ging uit van 50% van de kiesdeler
van de laatst gehouden verkiezing van de raad. De commissie achtte de hoogte van deze
drempel niet te hoog om een verzoek tot referendum onmogelijk te maken, maar wel hoog
genoeg om te voorkomen dat een referendum wordt aangevraagd dat te weinig draagvlak
vindt onder de bevolking.
In de Tijdelijke referendumwet werd gekozen voor een systeem waarbij de gemeentegrootte
(aantal inwoners) bepalend is. Schematisch weergegeven ziet dat er zo uit:
Aantal kiesgerechtigden in
gemeente
Inleidend verzoek
Definitief verzoek
Minder dan 20.001
1%
mits min. 50, max.
125
10%
mits min.200, max. 1250
20.001 -40.000
0,7%
mits max. 200
7%
mits max. 2250
40.001 - 100.000
0,5%
mits max. 300
6%
mits max. 5000
Meer dan 100.001
0,033%
5%
Beslissing inleidend verzoek
Allereerst dient de raad, na advies van de referendumcommissie, vast te stellen of het verzoek
een besluit betreft waarover op grond van de verordening een referendum niet is
uitgezonderd.
Vervolgens wordt beslist of het inleidend verzoek is gedaan door het vereiste aantal
kiesgerechtigden. De voorgeschreven eisen dient om de kiesgerechtigdheid te bepalen. Door
de identificatie verplichting zal het aantal afgekeurde ondersteuningsverklaringen gering zijn.
Het besluit van de raad op het inleidend verzoek is een besluit in de zin van de Awb.
Hiertegen staat bezwaar en beroep open.
Toepassing elektronische handtekening en DigiD
Wij hebben in het model geen mogelijkheid opgenomen om via een elektronische
handtekening steun te verlenen aan een referendumverzoek. Een bestuursorgaan kan op grond
van afdeling2.3 Awb de elektronische weg openstellen voor referendumverzoeken. Aan het
gebruik van de elektronische weg kan het bestuurorgaan nadere eisen stellen. De
elektronische weg voor referendumverzoeken komt naast en niet in plaats van de
conventionele weg. Tot op heden is er nog geen ervaring opgedaan met het toepassen van een
elektronische handtekening bij een referendumverzoek.
Bij het zetten van een handgeschreven handtekening ter ondersteuning van een
referendumverzoek heeft de handtekening verschillende functies. Deze dient ter authenticatie
en identificatie (vaststellen van de identiteit van een persoon) en om de wilsuiting vast te
leggen (van belang in het kader van rechtsgevolg en of bewijsvoering). Deze functies zijn ook
via de elektronische handtekening te bewerkstelligen.