Uitvoering
Bestemmingsplannen
De realisering van de nieuwe bestemmingsplannen gaat volgens de door de Wro en Besluit
ruimtelijke ordening (Bro) voorgeschreven procedure. Deze is vergelijkbaar met de oude
procedure en stoelt op een traject waarbij de vorming van de bestemmingsplannen door
middel van inspraak en zienswijzen ook voor de inwoners van Leeuwarderadeel
beinvloedbaar wordt gemaakt. De procedure garandeert hiermee dat een bestemmingsplan een
goede ruimtelijke ordening nastreeft zonder dat er aan belangen voorbij gegaan wordt.
De procedure om tot een nieuw bestemmingsplan te komen zal onder de nieuwe Wro een 30-
tal weken in beslag nemen, uitgezonderd de voorontwerp- en beroepsfase. Dit is een
verbetering ten opzichte van de oude WRO-procedure. Dit komt mede omdat een
bestemmingsplan niet meer ter goedkeuring aan de provincie wordt voorgelegd. De provincie
dient nu middels zienswijzen of reactieve aanwijzingen het bestemmingsplan te beoordelen.
De nieuwe procedure voor bestemmingsplannen heeft zijn weerslag op de uitvoering van de
planning zoals deze in het vorige hoofdstuk is uiteengezet. Ten eerste dient de integratie van
de Commissie Ruimtelijke Plannen in de nieuwe bestemmingsplanprocedure besproken te
worden. Ten tweede is de digitalisering van de bestemmingsplannen een belangrijke
verplichting die uit de nieuwe Wro voortvloeit.
1. Commissie Ruimtelijke Plannen
In September 2004 is de hoorcommissie ruimtelijke plannen ingesteld. Dit vloeide voort uit de
verplichting uit de WRO om indieners van zienswijzen tegen een ontwerpbestemmingsplan in
de gelegenheid te stellen om door de gemeenteraad te worden gehoord. Voorheen gebeurde
het horen veelal door de portefeuillehouder. Echter, deze werkwijze kon niet gehandhaafd
blijven omdat in het nieuwe duale systeem het college geen deel meer uitmaakt van de raad.
Om praktische redenen is een hoorcommissie ingesteld. De hoorcommissie bestaat uit een
afvaardiging van vijf leden van de gemeenteraad, van elke partij een lid.
Per 1 juli 2005 is de hoorverplichting komen te vervallen en is er feitelijk geen noodzaak om
de hoorcommissie in stand te houden. De gemeenteraad was echter van mening dat de
commissie goed functioned! en een belangrijke bijdrage levert in de voorbereiding van
stukken aan de raad. Het vergroot het draagvlak en betrokkenheid van de raad bij de
besluitvorming over vaststelling van het bestemmingsplan. Daarom is de hoorcommissie in
stand gehouden (maar heet voortaan commissie ruimtelijke plannen), alhoewel dit dus niet op
een wettelijk artikel is gebaseerd. Het staat de raad natuurlijk vrij om indieners van
zienswijzen nader te horen.
Het is onder de nieuwe Wro niet meer te verantwoorden de Commissie Ruimtelijke Plannen
te handhaven. Naast dat de verplichting voor het in stand houden van de hoorcommissie
vervallen is, verplicht de nieuwe Wro de gemeente er toe de snelheid in de procedure te
houden. Binnen 12 weken na de ter inzage legging dient de gemeenteraad over vaststelling
van het ontwerp bestemmingsplan beslist te hebben. Hier staat de sanctie op dat de
aanhoudingsplicht bij termijnoverschrijding wordt doorbroken. De praktijk heeft uitgewezen
dat de hoorcommissie niet binnen deze termijn zitting heeft kunnen houden.
Daarom zal bij deze voortgangsrapportage een voorstel worden ingediend de Commissie
Ruimtelijke Plannen te laten vervallen in verband met de eisen die de Wro aan de procedure
stelt.
Voortgangsrapportage stand van zaken bestemmingsplannen RO augustus 2012
10